Puisten op de rug: wat kun je ertegen doen?

Volwassen huid
Puisten op de rug: wat kun je ertegen doen?

Je hebt het vast weleens meegemaakt: plotseling een puistje op de rug. Dat kan behoorlijk vervelend zijn en het kan een tijdje duren voordat het puistje weggaat. Maar maak je geen zorgen, ik heb goed nieuws! Er zijn een paar simpele manieren om je acnegevoelige huid te verzorgen.

Last van acne? Neem eens een kijkje op mijn adviespagina over acne. Hier deel ik tips om de acnegevoelige huid te verzorgen. In deze blog vertel ik je meer over puistjes op je rug. Lees je mee?

Acne op de rug

Hoewel veel mensen denken dat acne alleen tijdens de puberteit voorkomt, kan die ook na de puberteit ontstaan. De ontwikkeling van acne is mogelijk genetisch bepaald en kan soms worden beïnvloed door bijwerkingen van anticonceptiemiddelen, zoals de mirenaspiraal. Sommige mensen houden na acne littekens over. Heb je ook last van littekens of wil je weten hoe je ze kunt voorkomen? Lees dan mijn blog alles over littekens.

Oorzaak puistjes op de rug

Puistjes op je rug kunnen verschillende oorzaken hebben. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:

• Overmatige talgproductie
    Een verhoogde talgproductie kan leiden tot verstopping van de talgklieren op de rug, waardoor puistjes kunnen ontstaan.
  • Verstopping van de talgklier-uitgang
    Een talgklier-uitgang kan verstoppen door bijvoorbeeld afschilferende huidcellen die zich in de klieren ophopen. Het gevolg hiervan is dat het talg niet meer goed uit de talgklier kan. Bacteriën zoals de Propioni Acnes kunnen ophopen in de talgklier, waardoor er een puistje ontstaat.
  • Stress
    Voel je je gestrest? Dan kan het zijn dat acne de veroorzaker is. Als je erg last hebt van acne kan dat voor een minderwaardigheidsgevoel zorgen, en dat je daar stress van krijgt, is helemaal niet gek. Ook kan stress ervoor zorgen dat je letterlijk wat minder goed in je vel zit en dat je bijvoorbeeld onbewust veel aan je huid pulkt en er puistjes ontstaan.

Wat kan lijken op puistjes op de rug

Hoewel die rode puistjes op de rug kunnen lijken op acne, kan het ook wat anders zijn. Er zijn namelijk meerdere huidaandoeningen waarbij rode bultjes op de huid verschijnen. Zo kun je bijvoorbeeld last hebben van gistbultjes. Die worden veroorzaakt door een overgroei van Malassezia furfur, een gist. Twijfel je over de oorzaak van de rode puistjes op je rug? Raadpleeg dan je huisarts voor medisch advies.

Tips tegen puistjes op de rug

Kies de juiste reiniger voor je rug

Was de rug regelmatig met een milde reiniger, zoals de Drs Leenarts douchecrème, om de huid zacht te reinigen en uitdroging te voorkomen. Breng de reiniger aan op de vochtige huid en wrijf zachtjes in. Spoel vervolgens af met lauwwarm water. En droog je naderhand goed af.

Exfolieer de huid

Als je puistjes op je rug hebt, snap ik dat je geneigd bent flink te scrubben onder de douche. Maar dat is geen goed idee. Boen je te hard, dan kun je de huid juist irriteren. Scrub de huid zachtjes met bijvoorbeeld onze Bodyscrub of exfolieer met de Salicylzuur 2% Gel wanneer de huid gevoelig is.

Niet knijpen, stip ze liever aan

Puistjes mag je nooit uitknijpen. Beter kun je pukkels aanstippen met de Aanstiplotion bij puistjes.

Kies een outfit die wappert in de wind

Draag ademende kleding, bijvoorbeeld van linnen of katoen, om irritatie en overmatige transpiratie te verminderen. De luchtige kleding zorgt er ook voor dat de huid minder zal schuren tegen kleding. Het overmatig schuren van de huid kan het vormen van puistjes stimuleren. We hebben het dan over acne mechanica.

Veelgestelde vragen over puisten op de rug

Wat kun je doen tegen puistjes op je rug?

Blijf eraf en was de rug regelmatig met een milde reiniger, zoals de Drs Leenarts douchecrème. Hiernaast kun je de huid exfoliëren met de Salicylzuur 2% Gel, deze bevat salicylzuur wat helpt om verstoppingen te voorkomen. Heb je ook last van puistjes met een witte kop? Breng dan de Aanstiplotion bij puistjes aan, die droogt puistjes uit.

Wat zijn rode bultjes op je rug?

Spot jij rode bultjes op je rug? Maak een afspraak bij je huisarts of dermatoloog. Het hoeven niet per se pukkeltjes te zijn, het kan bijvoorbeeld ook een andere huidaandoening zijn, zoals eczeem.

Waarom krijg je puisten op de rug?

Puistjes ontstaan op plekken waar talgklieren in de huid zitten, deze komen ook op onze rug voor. Wanneer deze talgklieren verstopt raken of te veel talg produceren kunnen er puistjes ontstaan, de Propioni Acnes bacterie kan hier ook een rol bij spelen.