Rosacea

Volwassen huid
Rosacea

Rosacea is een chronische huidziekte met als typisch kenmerk: felrode wangen en neus. Het betekent letterlijk: ‘rood als een roos’. Rosacea gaat vaak gepaard met ontstekingen van het haar-talgkliercomplex en komt erg veel voor, iets vaker bij vrouwen dan bij mannen. Behandeling kan lastig zijn, maar ik heb een paar goede tips voor je.

Drs Leenarts over rosacea

Wat is rosacea?

• Rosacea betekent ‘rood als een roos’ en is een chronische huidaandoening.
  • Deze huidaandoening komt vooral bij lichte huidtypes voor, en dan in het bijzonder bij vrouwen tussen de 30 en 50 jaar.
  • Soms wordt de roodheid plots veel erger, dit heet flushing.
  • Voeding, alcohol en het weer kunnen van invloed zijn op de roodheid.
  • De Demodex mijt en erfelijkheid spelen een belangrijk rol bij rosacea.

Oorzaken en klachten

Waarom iemand rosacea krijgt? Dat weten we eigenlijk niet zo goed. Waarschijnlijk is er sprake van een genetische component. Maar ook voeding, alcohol, weersomstandigheden en geneesmiddelen kunnen een rol spelen.

Wat ook een grote rol kan spelen bij rosacea, is de Demodex mijt. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Deze mijt is een natuurlijke bewoner van de huid, niks bijzonders dus. Maar bij mensen met rosacea reageert het afweersysteem in de huid te erg op deze mijt in de haar-talgfollikel. De Demodex mijt wordt als het ware aangevallen, en zo ontstaat er een ontstekingsreactie in en rond de talgklier.

Klachten rosacea

Bij rosacea is de huid vaak erg gevoelig. Ook kan de huid een brandend gevoel hebben. Soms zie je duidelijk gesprongen bloedvaatjes, dit noem je couperose. Het is een vorm van rosacea. Bij rosacea zitten er soms rode bultjes en pukkels op de huid. Dit zijn ontstekingen rond de talgklier. Deze bultjes en pukkels lijken op acne. Niet vreemd, want rosacea is familie van acne. Toch is er een groot verschil: bij acne zijn mee-eters te zien, bij rosacea niet.

Hoe herken ik rosacea?

Rosacea herken je aan de volgende vier kenmerken:

1. Roodheid
  2. Uitgezette bloedvaatjes (couperose)
  3. Bultjes (papels)
  4. Puistjes (pustels)

Behandeling rosacea

Rosacea is een chronische huidziekte. Helaas is er geen blijvende oplossing tegen deze vervelende huidaandoening. Rosacea voor altijd genezen kan niet, maar je kan er wel wat aan doen. Als je aanleg hebt voor rosacea, dan zal deze – hoe vervelend ook – af en toe de kop op steken. Gelukkig zijn er voor deze periodes wel verschillende behandelingen.

Medicinale crèmes

Bij milde rosacea zijn er een aantal medicinale crèmes die ontstekingsremmend werken. Bijvoorbeeld metronidazolcrème of pimecrolimuscrème. Ook is er een crème die de rosacea mijt aanpakt, namelijk Ivermectine crème.

Voor de roodheid kan behandeling met een vaatlaser verbetering geven. Ook zijn er camouflerende cosmetica crèmes te koop, deze zijn vaak groen. Omdat groen een complementaire kleur is van rood, zorgt dit voor een neutraliserend effect. Soms wordt de behandeling met medicinale crèmes gecombineerd met ontstekingsremmers in de vorm van antibiotica. Deze moeten meestal langdurig geslikt worden.

Omdat de beste behandeling uiteraard afhangt van de ernst van jouw klachten, is het altijd goed om je huisarts of dermatoloog te bezoeken. Je krijgt zo een advies op maat.

Tips bij rosacea

• Wees een beetje lief voor je huid. Gebruik milde producten, zonder parfum of andere ingrediënten die de huid irriteren.
  • Druk geen puistjes uit! Wanneer je talg uit een puist naar buiten drukt, druk je eigenlijk ook altijd talg dieper de huid in. En hierdoor ontstaan diepere ontstekingen.
Rosacea is een huidaandoening die vele gezichten heeft. Van een beetje roodheid op de wangen (couperose) tot heftige ontstekingen.

Veelgestelde vragen over rosacea

Heb ik rosacea?

Rode vlekken in het gezicht, roodheid in het gelaat, een rode neus. Als je er met regelmaat last van hebt, denk je al snel: heb ik rosacea? Dat huid rood kleurt na inspanning, is normaal. Maar als je vaak last hebt van roodheid in je gezicht, zelfs wanneer je geen inspanning doet, dan kan het zijn dat je rosacea hebt. Ga voor jezelf de rosacea symptomen na: een gevoelige of branderige huid, zichtbare gesprongen bloedvaatjes, bultjes of pukkels.

Hoe zit het met rosacea en het weer?

Vaak hebben mensen met rosacea extra last in de winter. En dan met name vanwege de verschillende temperatuurswisselingen. Bijvoorbeeld als je van de koude buitenlucht een warme ruimte binnenkomt. Maar er zijn ook mensen die vooral in de zomer, door de zon, meer last krijgen van rosacea.

Kan rosacea door medicijnen veroorzaakt worden?

Wanneer iemand vaatverwijdende medicatie gebruikt, bijvoorbeeld bloeddrukverlagers, kunnen de bloedvaatjes in de huid iets verwijden. Dit kan ervoor zorgen dat de roodheid toeneemt. Ook kunnen corticosteroïden (prednison of in hormoonzalven) rosacea uitlokken of verergeren.

Komt rosacea door voeding?

Nee, de oorzaak van rosacea ligt niet in voeding. En dus is er ook geen speciaal rosacea dieet waardoor de klachten zullen verdwijnen. Jammer is dat, want dat zou echt een mooie oplossing zijn… Wel is het zo dat bij gebruik van bepaalde voedingsmiddelen de roodheid – tijdelijk – kan verergeren. Met name alcohol en scherp gekruid eten hebben deze eigenschap.

Is rosacea besmettelijk of gevaarlijk?

Nee, de huidaandoening rosacea is niet gevaarlijk. En gelukkig is het ook niet besmettelijk. Wel bestaat er een vorm van rosacea die in de ogen voorkomt. Dit kan oogproblemen veroorzaken. Heb je rosacea en oogklachten? Dan is het belangrijk om je huisarts of oogarts te bezoeken voor een oogcontrole.

Hoe spreek je rosacea uit?

Dokters spreken rosacea uit als rosáásea. In deze video hoor je het mij zeggen!

• berg hoofdhuid baby

Berg

Berg bij baby’s ziet er niet zo fris uit, maar is onschuldig. Hoe verwijder je berg? Lees meer.

Seborroïsch eczeem

Een minder bekende, maar toch veelvoorkomende vorm van eczeem is seborroïsch eczeem. Hoewel seborroïsch eczeem onschuldig is, kan het wel storend zijn. Ik geef advies en tips.
  • Vrouw die huid verzorgt met grote glimlach

Huidverzorging

De huid is ons visitekaartje. Belangrijk dus om de huid – ons grootste orgaan – goed te verzorgen. Hoe houd je je huid gezond? En hoe weet je welke verzorging jouw huid nodig heeft? En wat zijn goede producten? Ik geef advies over huidverzorging.