Witte vlekken op de huid (pityriasis alba)

Vage witte vlekken op de huid van je kind. Als je ze eenmaal opmerkt, zie je ze overal. Vooral in het gezicht, op de wangen. En ook op de armen komen ze regelmatig voor. Bij de eerste zonnestralen vallen de witte vlekken extra op, omdat de omliggende huid bruin wordt en de lichte vlekken minder snel meekleuren. Waarover ik het heb? Pityriasis alba. Ik leg je uit wat deze huidaandoening is en deel tips.

Drs Leenarts over witte vlekken op de huid

Tips bij witte vlekken op de huid

• Een speciale pityriasis alba crème is meestal niet nodig. Een vette zalf is vaak genoeg. Bijvoorbeeld mijn Droge Huid zalf zonder parfum, parabenen of andere irriterende ingrediënten. Deze is heel geschikt voor de kinderhuid.
  • Smeer het gezicht en de armen van je kind in de zomer – ondanks dat de witte vlekken minder snel meekleuren – gewoon in met zonnebrandcrème.
  • Twijfel je over de diagnose? Ga dan even langs je huisarts voor advies op maat. Er zijn namelijk ook een aantal andere oorzaken van witte vlekken.

“Het duurt eigenlijk altijd erg lang voordat de witte huidvlekken bijkleuren. Maar het goede nieuws is dat dit écht iets is waar de meeste kinderen overheen groeien.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Veelgestelde vragen over witte vlekken

Zijn de witte vlekken in het gezicht hetzelfde als witte pigmentvlekken?

Er zijn verschillende soorten witte vlekken, die allemaal met pigment te maken hebben. Een andere huidaandoening die met witte vlekken op de huid gepaard gaat, is vitiligo. Dit is een auto-immuunziekte. De vlekken die ontstaan bij pityriasis alba zijn vaak niet zo wit als bij vitiligo het geval is. Maar soms is het onderscheid best lastig te maken. Bezoek bij twijfel je huisarts of dermatoloog.

Kan pityriasis alba bij volwassenen voorkomen?

Jazeker, pityriasis alba kan ook bij volwassenen voorkomen. Soms zitten de witte vlekken bij volwassenen op de armen.

Zijn de witte vlekken in gezicht schimmel?

De witte vlekken op de huid zijn geen vorm van schimmel. Dit verschijnsel heet pityriasis versicolor en wordt veroorzaakt door een gist. Pityriasis versicolor komt met name voor op de rug en borst. Soms loopt het door in de hals. Pityriasis versicolor zorgt eigenlijk bijna nooit voor witte vlekken in het gelaat.

luizen jeuk krabben

Hoofdluis

Drs Leenarts over hoofdluis Tips bij hoofdluis “Je hebt echt geen dure luizenshampoo nodig om hoofdluis te behandelen. Want het enige wat écht effectief is, is kammen met een luizenkam.” Marjolein Leenarts, dermatoloog Misschien heb […]