Kwallenbeet

Een kwallenbeet is echt even schrikken. Gelukkig veroorzaken de meeste kwallen in de Noordzee en Middellandse Zee geen grote problemen. Toch vraag je je natuurlijk af: hoe kan ik het beste een kwallenbeet behandelen? En wat helpt tegen de jeuk? Dermatoloog Drs. Leenarts legt uit.

Verloop en klachten

Een kwallenbeet voel je meteen al tijdens de beet: een brandende  of stekende pijn en een jeukend gevoel. Dit komt doordat de kwal steekt met de naaldjes op zijn tentakels en gif in de huid spuit. De meeste kwallen in de Noordzee en Middellandse Zee zorgen gelukkig niet voor grote problemen.

Is jouw kind op veel plekken tegelijkertijd gestoken? Of lijkt er een allergische reactie na de kwallenbeet op te treden? Dan kan hij of zij last krijgen van hoofdpijn, benauwdheid of braken. Bezoek in deze gevallen altijd een arts.

Hoe ziet een kwallenbeet eruit?

Een van de belangrijkste kwallenbeet symptomen is een rode huid. Ook kan de huid na de beet opzwellen en gaan jeuken. Vaak zie je streepvormige plekken, die een beetje op galbulten of netelroos lijken. Soms kunnen er ook bultjes of blaasjes ontstaan.

Kwallenbeet behandelen

Een kwallenbeet behandelen doe je het beste met zout water. Spoel de plek hiermee meteen goed af. Ben je aan de zee, dan kan je dus het beste even het water in gaan. Zout water is hierbij belangrijk: spoel de plek niet af met zoet water uit bijvoorbeeld de kraan.

Mijn tips

Tip 1

Verwijder eventuele resten van tentakels met een pincet.

Tip 2

Op een kwallenbeet azijn doen klinkt misschien vreemd, maar kan in veel gevallen de verdere afgifte van gif voorkomen. Druppel na de kwallenbeet dus wat azijn op de plek en wrijf het in.

Veelgestelde vragen

Zijn kwallen op het strand dood?

Vaak zijn kwallen op het strand dood, of bijna dood. Maar let op, ook kwallen die in het zand liggen kunnen nog steken! Pas dus altijd op waar je loopt, als je op blote voeten op het strand bent.

Hoe voelt een kwallenbeet?

Een kwallenbeet voelt als een brandende pijn op je huid. Nadat de kwal van je huid af is, kan deze pijn nog wel even aanhouden. Ook kan de plek zwellen en jeuken.

Helpt over een kwallenbeet plassen?

Plassen over een kwallenbeet. Er wordt weleens gezegd dat op een kwallenbeet urine zou helpen. Dit effect is alleen nooit bewezen. Daarom zou ik het vooral bij zout water of azijn houden!

Wat helpt het beste tegen kwallenbeet jeuk?

Na een beet van een kwal kan de huid flink jeuken. Azijn op de plek wrijven helpt. En ook een pijnstiller kan helpen bij jeuk of pijn.

Hoe lang blijft een kwallenbeet zichtbaar?

Een beet van een kwal trekt meestal na een paar uren en soms dagen vanzelf weg. Meestal is de kwallenbeet na een week niet meer zichtbaar.

Hoe kan het dat mijn kwallenbeet na een week nog jeukt of uitslag vertoont?

Misschien ben je gestoken door een kwal die groot of giftig is. Het kan dat de kwallenbeet na een week dan nog erg jeukt of dat de huid uitslag vertoont. Eventueel kan je de kwallenbeet verzorgen met medicijnzalven die ook bij eczeem worden voorgeschreven. Bezoek hiervoor je huisarts.

Blijft er een kwallenbeet litteken zichtbaar op mijn huid?

Meestal herstelt de huid zich na een kwallenbeet helemaal. Een litteken zal je er dan ook niet aan overhouden. Tenzij je na de kwallenbeet uitslag hebt gekregen en er korstjes zijn ontstaan. In uitzonderlijke gevallen kan er wel een litteken ontstaan. Soms is er tijdelijk een verkleuring van de huid zichtbaar. Deze zal vanzelf wegtrekken, maar dit kan erg lang duren.

Is een kwallenbeet besmettelijk?

Nee, een kwallenbeet is niet besmettelijk.