Kwallenbeet

Beestjes en de huid
Kwallenbeet

Heerlijk, zo’n dagje strand. Totdat je wordt gebeten door een kwal. Dat is even schrikken. Gelukkig veroorzaken de meeste kwallen in de Noordzee en Middellandse Zee geen grote problemen. Maar je vraagt je natuurlijk af: hoe kan ik een kwallenbeet behandelen? En wat helpt tegen de jeuk? Ik leg het je uit.

Drs Leenarts over de kwallenbeet

In het kort

• Ben je gebeten door een kwal? Dan voel je direct een brandende of stekende pijn en een jeukend gevoel. Dit komt doordat de kwal met de naaldjes op zijn tentakels steekt en een gif in de huid spuit.
  • Je kunt in het zeewater worden gestoken door een kwal, maar ook door een kwal die in het zand ligt.
  • De meeste kwallen in de Noordzee en Middellandse Zee zorgen gelukkig niet voor grote problemen.
  • Heb je na de beet hoofdpijn, geef je over of ben je benauwd? Bezoek dan altijd een arts, want er kan sprake zijn van een allergische reactie. Meer informatie lees je hier.

Kwallenbeet herkennen

Een van de belangrijkste symptomen die bij een beet van een kwal optreden, is een rode huid. Ook kan de huid na de beet opzwellen en gaan jeuken. Vaak zie je streepvormige plekken, die een beetje op galbulten of netelroos lijken. Soms kunnen er ook bultjes of blaasjes ontstaan.

Wat te doen bij een allergische reactie?

Ben jij of is jouw kind op veel plekken tegelijkertijd gestoken? Of lijkt er een allergische reactie na de beet op te treden? Denk hierbij aan hoofdpijn, benauwdheid of braken. Bezoek in deze gevallen altijd een arts.

Kwallenbeet behandelen

Help, je bent door een kwal gebeten! Wat nu? Een kwallenbeet kun je het beste met zout water behandelen. Spoel de plek hiermee meteen goed af. Ben je aan zee, dan kun je dus het beste even het water in gaan. Zout water is hierbij belangrijk: spoel de plek niet af met zoet water uit bijvoorbeeld de kraan. Koud kraanwater verergert je klachten juist.

Tips bij een kwallenbeet

• Vaak zijn kwallen op het strand dood, of bijna dood, maar ook kwallen die in het zand liggen kunnen nog steken! Let dus goed op als je op blote voeten bent.
  • Verwijder eventuele resten van tentakels met een pincet.
  • Wrijf niet over de kwallenbeet.
  • Azijn op de beet doen? Klinkt misschien vreemd, maar werkt wel. Het kan in veel gevallen de verdere afgifte van gif voorkomen. Druppel na de kwallenbeet dus wat azijn op de plek en wrijf het in.
  • Na een beet van een kwal kan de pijn even aanhouden. Ook kan de huid flink jeuken. Azijn op de plek van de beet wrijven helpt hiertegen, maar ook een pijnstiller kan helpen.
Een kwallenbeet behandelen doe je het beste met zout water. Ben je aan zee? Ga dan even het water in en spoel de beet goed af.

Veelgestelde vragen over kwallenbeten

Is een kwallenbeet besmettelijk?

Nee, een kwallenbeet is niet besmettelijk.

Hoe voelt een kwallenbeet?

Een kwallenbeet voelt als een brandende pijn op je huid. Nadat de kwal van je huid af is, kan deze pijn nog wel even aanhouden. Ook kan de plek zwellen en jeuken.

Helpt over een kwallenbeet plassen?

Er wordt weleens gezegd dat urine op een kwallenbeet zou helpen. Dit effect is alleen nooit bewezen. Daarom zou ik het vooral bij zout water of azijn houden en niet over de kwallenbeet plassen.

Wat helpt het beste tegen kwallenbeet jeuk?

Na een beet van een kwal kan de huid flink jeuken. Azijn op de plek wrijven helpt en een pijnstiller kan verlichting geven bij jeuk of pijn.

Hoe lang blijft een kwallenbeet zichtbaar?

Een beet van een kwal trekt meestal na een paar uren en soms dagen vanzelf weg. Meestal is de kwallenbeet na een week niet meer zichtbaar.

Hoe kan het dat mijn kwallenbeet na een week nog jeukt of uitslag vertoont?

Misschien ben je gestoken door een kwal die groot of giftig is. Het kan dat de kwallenbeet na een week dan nog erg jeukt of dat de huid uitslag vertoont. Eventueel kan je de kwallenbeet verzorgen met medicijnzalven die ook bij eczeem worden voorgeschreven. Bezoek hiervoor je huisarts.

Blijft er een kwallenbeet litteken zichtbaar op mijn huid?

Meestal herstelt de huid zich na een kwallenbeet helemaal. Een litteken zal je er dan ook niet aan overhouden, tenzij je na de kwallenbeet uitslag hebt gekregen en er korstjes zijn ontstaan. In uitzonderlijke gevallen kan er een litteken ontstaan. Soms is er tijdelijk een verkleuring van de huid zichtbaar. Deze zal vanzelf wegtrekken, maar dit kan erg lang duren.

Member worden Drs Leenarts

schurft op arm

Scabiës (schurft)

Scabiës, ook wel bekend als schurft, is een huidaandoening die in Nederland regelmatig voorkomt. Het is behoorlijk besmettelijk. Hoe kom je aan schurft? En hoe kom je van die jeuk af?
urticaria netelroos galbulten

Urticaria (neteloos, galbulten)

Galbulten, netelroos… De medische benaming is urticaria. Hierbij krijg je een sterk jeukende huiduitslag, met rode verdikte plekjes. Ik leg je uit wat je eraan kunt doen.
Oak processionary caterpillar

Eikenprocessierups (huiduitslag)

De eikenprocessierups is een harige rups die ‘s zomers in de eikenboom leeft. De rups heeft brandharen die, eenmaal op de huid, voor vervelende huiduitslag zorgen. Wat kan je doen tegen de jeuk?