Kwallenbeet

kwallenbeet

Een kwallenbeet is echt even schrikken. Gelukkig veroorzaken de meeste kwallen in de Noordzee en Middellandse Zee geen grote problemen. Toch vraag je je natuurlijk af: hoe kan ik het beste een kwallenbeet behandelen? En wat helpt tegen de jeuk? Ik leg het je graag uit.

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over de kwallenbeet

Tips bij een kwallenbeet

• Vaak zijn kwallen op het strand dood, of bijna dood. Maar let op, ook kwallen die in het zand liggen kunnen nog steken! Pas dus altijd op waar je loopt, als je op blote voeten op het strand bent.
  • Verwijder eventuele resten van tentakels met een pincet.
  • Op een kwallenbeet azijn doen klinkt misschien vreemd, maar kan in veel gevallen de verdere afgifte van gif voorkomen. Druppel na de kwallenbeet dus wat azijn op de plek en wrijf het in.
  • Na een beet van een kwal kan de pijn nog wel even aanhouden. Ook kan de huid flink jeuken. Azijn op de plek van de beet wrijven helpt hiertegen. En ook een pijnstiller kan helpen als je veel last hebt of pijn.

“De eerste neiging is vaak om een kwallenbeet af te spoelen met zoet leidingwater. Dat moet je echter juist niet doen: een kwallenbeet behandelen doe je het beste met zout water. Spoel de plek hiermee meteen goed af. Ben je aan de zee, dan kan je dus het beste even het water in gaan.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts ontwikkelt ook huidproducten, zoals:

• Packshots Drs Leenarts Suncare SPF30 combideal 2 tubes van 250ml
    Suncare Family pack
    Twee fullsizes suncare SPF30, om op zonnige dagen het hele gezin tegen de zon te beschermen.
    2 x 250 ml
    (2)
  • Packshot Drs Leenarts Verkoelende lotion flacon voor waterpokken en jeuk processierubs
    Verkoelende lotion
    Een lotion met zinkoxide en talk die waterpokken en rups-jeuk helpt verzachten: werkt jeukstillend, verkoelend en indrogend.
    (19)
  • Packshot Drs Leenarts Handboek over de huid 0-4 jr
    Handboek over de huid 0-4jr
    Voor iedere ouder of professional schreef Marjolein Leenarts dit handboek over baby- en kinderhuid.
    111 pagina’s

Veelgestelde vragen over kwallenbeten

Nee, een kwallenbeet is niet besmettelijk.
Een kwallenbeet voelt als een brandende pijn op je huid. Nadat de kwal van je huid af is, kan deze pijn nog wel even aanhouden. Ook kan de plek zwellen en jeuken.
Plassen over een kwallenbeet. Er wordt weleens gezegd dat op een kwallenbeet urine zou helpen. Dit effect is alleen nooit bewezen. Daarom zou ik het vooral bij zout water of azijn houden!
Na een beet van een kwal kan de huid flink jeuken. Azijn op de plek wrijven helpt. En ook een pijnstiller kan helpen bij jeuk of pijn.
Een beet van een kwal trekt meestal na een paar uren en soms dagen vanzelf weg. Meestal is de kwallenbeet na een week niet meer zichtbaar.
Misschien ben je gestoken door een kwal die groot of giftig is. Het kan dat de kwallenbeet na een week dan nog erg jeukt of dat de huid uitslag vertoont. Eventueel kan je de kwallenbeet verzorgen met medicijnzalven die ook bij eczeem worden voorgeschreven. Bezoek hiervoor je huisarts.
Meestal herstelt de huid zich na een kwallenbeet helemaal. Een litteken zal je er dan ook niet aan overhouden. Tenzij je na de kwallenbeet uitslag hebt gekregen en er korstjes zijn ontstaan. In uitzonderlijke gevallen kan er wel een litteken ontstaan. Soms is er tijdelijk een verkleuring van de huid zichtbaar. Deze zal vanzelf wegtrekken, maar dit kan erg lang duren.