Alles over hand- voet- en mondziekte

hand voet mondziekte

De volgorde – hand, voet, mond – is misschien lastig te onthouden, maar duidelijk is de naam wel. Je herkent de hand-, voet- en mondziekte aan blaasjes in de mond en op de handen en voeten. Ze zijn besmettelijk, maar onschuldig. Hoe behandel je hand-, voet- en mondziekte? Ik geef advies en deel tips.

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over de hand-, voet- en mondziekte

• In het kort
  • Verloop en klachten
  • Hoe herken ik het?
  • Behandeling hand-, voet- en mondziekte

Tips bij hand-, voet- en mondziekte

• De blaasjes in de mond kunnen vrij pijnlijk zijn, waardoor je kindje misschien liever niet eet en drinkt. Toch is het belangrijk om te zorgen dat je kindje voldoende binnenkrijgt, dus wees hier alert op.
  • Wil je kindje echt niet drinken of eten, dan kun je de huisarts vragen om een verdovende zalf: lidocaïne orale gel. Deze gel zorgt voor een tijdelijke verdoving van de huid/slijmvlies.
  • Heeft je kind blaasjes in het luiergebied? Smeer dan een dikke laag Babybillen Zalf, zodat de ontlasting en urine niet in de wondjes kunnen komen. De huid kan zo onder de laag herstellen.
  • Wanneer je kindje hoge koorts heeft en suf wordt, waarschuw dan direct je huisarts.

“Het verschil tussen hand-, voet- en mondziekte en waterpokken? Check de hoofdhuid. Als je een blaasje ziet, is het waterpokken.”

Marjolein leenarts, dermatoloog

• Babybillen zalf
    Babybillen Zalf
    Met maar liefst 25% zinkoxide beschermt, verzorgt en verzacht deze parfumvrije Babybillen zalf de tere babyhuid. Verkrijgbaar in 50 ml (tube) en 125 ml (pot).
    Vanaf 7,45
    (28)
  • Extra Vettende badolie
    Extra Vettende Badolie
    Een zeep- en parfumvrije Extra Vettende Badolie met verzorgende soja- en olijfolie. Reinigt en verzacht de huid in bad of onder de douche. Verkrijgbaar in 100 ml en 200 ml.
    200 ml | 100 ml
    Vanaf 8,95
    (30)
  • Packshot Drs Leenarts Verkoelende lotion flacon voor waterpokken en jeuk processierups.
    Verkoelende Lotion
    Een lotion met zinkoxide en talk die waterpokken helpt verzachten: werkt jeukstillend, verkoelend en indrogend.
    (36)

Veelgestelde vragen over de hand-, voet- en mondziekte

Is hand-, voet- en mondziekte hetzelfde als mond en klauwzeer?

Nee, mond en klauwzeer komt alleen bij dieren voor. Het wordt veroorzaakt door een ander virus.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor baby’s?

Baby’s tot tien dagen oud hebben niet voldoende afweer en hebben dus meer kans op een ernstiger beloop. Wel is het zo dat wanneer de moeder antistoffen heeft, het kind ook voldoende wordt beschermd. Krijgt je kindje hoge koorts en/of wordt hij of zij suf, waarschuw dan direct je huisarts.

Mag mijn kind met hand-, voet- en mondziekte naar school of het kinderdagverblijf?

Wanneer je kindje zich goed voelt, is naar school of het kinderdagverblijf gaan geen probleem. Deze virusziekte is al besmettelijk nog vóórdat er klachten zijn, dus verdere verspreiding een halt toeroepen, voorkom je er niet mee.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor zwangeren?

Nee, als je verder gezond bent, is de infectie in principe niet gevaarlijk. Slechts in zeldzame gevallen zorgt de ziekte voor problemen tijdens de zwangerschap. In het eerste trimester is er een licht verhoogde kans op een miskraam. Ben je zwanger en twijfel je? Neem dan contact op met je huisarts.

Heeft mijn kind hand-, voet- en mondziekte of waterpokken?

Bij beide virusinfecties krijgt je kind blaasjes. Het verschil tussen deze twee infecties herken je vooral aan de locatie van de blaasjes. Zie je een blaasje op de hoofdhuid? Dan weet je zeker dat het om waterpokken gaat.

Hoe vaak kun je hand-, voet- en mondziekte krijgen?

Helaas is het niet zo dat als je ooit deze virusziekte hebt gehad, je beschermd bent voor de rest van je leven. Je kunt deze aandoening voor een tweede keer krijgen.

Bestaat er zalf voor de hand-, voet- en mondziekte?

Er bestaat geen zalf die helpt tegen het virus. Wel kan je de blaasjes eerder laten indrogen met mijn Verkoelende Lotion.