Alles over hand- voet- en mondziekte

hand voet mondziekte

De volgorde – hand, voet, mond – is misschien lastig te onthouden, maar duidelijk is de naam wel. Je herkent de hand-, voet- en mondziekte aan blaasjes in de mond en op de handen en voeten. Ze zijn besmettelijk, maar onschuldig. Hoe behandel je hand-, voet- en mondziekte? Ik geef advies en deel tips.

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over de hand-, voet- en mondziekte

Tips bij de hand-, voet- en mondziekte

• De blaasjes in de mond kunnen vrij pijnlijk zijn, waardoor je kindje misschien liever niet eet en drinkt. Toch belangrijk om te zorgen dat je kindje voldoende binnenkrijgt, dus wees hier alert op.
  • Wil je kindje echt niet drinken of eten, dan kun je de huisarts vragen om een verdovende zalf: lidocaïne orale gel. Deze gel zorgt voor een tijdelijke verdoving van de huid/slijmvlies.
  • Heeft je kind blaasjes in het luiergebied? Smeer dan een dikke laag Babybillen zalf zodat de ontlasting en urine niet in de wondjes kunnen komen. De huid kan zo onder de laag herstellen.
  • Wanneer je kindje hoge koorts heeft en suf wordt, waarschuw dan direct je huisarts.

“Het verschil tussen hand-, voet- en mondziekte en waterpokken? Check de hoofdhuid. Als je een blaasje ziet, is het waterpokken.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

• Babybillen zalf
    Babybillen Zalf
    Met maar liefst 25% zinkoxide beschermt, verzorgt en verzacht deze parfumvrije Babybillen zalf de tere babyhuid.
    Vanaf 7,45
    (23)
  • Drs Leenarts extra vettende badolie.
    Extra Vettende Badolie
    Een zeep- en parfumvrije Extra Vettende Badolie met verzorgende soja- en olijfolie. Reinigt en verzacht de huid in bad of onder de douche.
    Vanaf 8,45
    (21)
  • Packshot Drs Leenarts Verkoelende lotion flacon voor waterpokken en jeuk processierups.
    Verkoelende Lotion
    Een lotion met zinkoxide en talk die waterpokken helpt verzachten: werkt jeukstillend, verkoelend en indrogend.
    (23)

Veelgestelde vragen over de hand-, voet- en mondziekte

Nee, mond en klauwzeer komt alleen bij dieren voor. Het wordt veroorzaakt door een ander virus.
Baby’s tot tien dagen oud hebben niet voldoende afweer en hebben dus meer kans op een ernstiger beloop. Wel is het zo dat wanneer de moeder antistoffen heeft, het kind ook voldoende wordt beschermd. Krijgt je kindje hoge koorts krijgt en/of wordt hij of zij suf, waarschuw dan direct je huisarts.
Wanneer je kindje zich goed voelt, is naar school of het kinderdagverblijf gaan geen probleem. Deze virusziekte is al besmettelijk nog vóórdat er klachten zijn, verdere verspreiding een halt toeroepen voorkom je er niet mee.
Nee, als je verder gezond bent, is de infectie in principe niet gevaarlijk. Slechts in zeldzame gevallen zorgt de ziekte voor problemen tijdens de zwangerschap. In het eerste trimester is er een licht verhoogde kans op een miskraam. Ben je zwanger en twijfel je? Neem dan contact op met je huisarts.
Bij beide virusinfecties krijgt je kind blaasjes. Het verschil tussen deze twee infecties herken je vooral aan de locatie van de blaasjes. Zie je een blaasje op de hoofdhuid? Dan weet je zeker dat het om waterpokken gaat.
Helaas is het niet zo dat als je ooit hand- voet- en mondziekte hebt gehad, je beschermd bent voor de rest van je leven. Je kunt deze aandoening voor een tweede keer krijgen.
Er bestaat geen zalf die helpt tegen de hand-, voet- en mondziekte. Wel kan je de blaasjes eerder laten indrogen met mijn Verkoelende Lotion.