Krentenbaard

Baby- kinderhuid
Krentenbaard

Je herkent krentenbaard aan korstjes rondom de neus en mond van je kindje. Soms zien deze korstjes er bloederig uit, maar honinggeel kan ook. Nog een symptoom: blaren. Ze gaan meteen stuk en zien eruit als oppervlakkige schaafwondjes. Geen zorgen, de plekjes zien er pijnlijk uit, maar zijn dat niet. Hoe krijg je krentenbaard? En hoe behandel je het? Ik geef advies en deel tips.

Drs Leenarts over krentenbaard

Wat is krentenbaard?

• Krentenbaard is enorm besmettelijk.
  • Typisch is dat er wondjes ontstaan die niet pijnlijk zijn. Ze zitten vaak rondom de neus en mond, maar kunnen ook ergens anders op het lichaam voorkomen.
  • Wil je snel van krentenbaard af? Gebruik dan een antibioticacrème.
  • De plekjes genezen helemaal. Je houdt er geen littekens aan over.

Verloop en klachten

Krentenbaard of kinderzeer is een infectieziekte die bij kinderen veel voorkomt. De medische naam is impetigo. De veroorzaker? Een bacterie: meestal de Staphylococcus Aureus en in sommige gevallen de Streptococcus Pyogenes.

Krentenbaard besmettelijk

Krentenbaard is enorm besmettelijk. Het is zelfs de meest voorkomende bacteriële infectie van de huid op kinderleeftijd. Zodra de blaasjes zijn ingedroogd of twee dagen na het starten met antibiotica, is je kindje niet meer besmettelijk.

De verspreiding van de krentenbaardbacterie gaat via niezen of hoesten, of door direct contact. Maar ook via speelgoed, handdoeken en kleding. Probleem is dat iemand deze bacterie bij zich kan dragen zonder zelf ziek te zijn. Je hebt dus niet door dat je besmettelijk bent.

Hoe begint krentenbaard

Ongeveer drie dagen (maar dit kan ook veel langer duren!) na de besmetting door de bacterie, ontstaan er huidafwijkingen. Er ontstaan wondjes die niet pijnlijk zijn, maar moeilijk genezen. Ze zitten vaak rondom de neus en mond, maar kunnen ook elders op het lichaam ontstaan. De wondjes hebben vaak honinggele, soms bloederige korstjes.

Littekens

Omdat deze infectie alleen op de oppervlakte van de huid zit, houd je er geen littekens aan over. Zelfs als er blaren zijn ontstaan, genezen de plekjes helemaal. Wel kan er nog een lange tijd een roze of rode plek achterblijven. Bij mensen met een huid met veel pigment kan er tijdelijk een lichte of juist donkere plek te zien zijn.

Krentenbaard en zwanger

Ben je zwanger en heeft je kind of iemand in je omgeving krentenbaard? Dan hoef je je meestal geen zorgen te maken. De infectieziekte is niet gevaarlijk voor je baby. Ook voor de zwangere zelf vormt kinderzeer meestal geen probleem. Dit is wel een beetje afhankelijk van de veroorzakende bacterie. Dus ben je zwanger en heb je symptomen die bij krentenbaard passen? Neem dan contact op met je huisarts.

Hoe ziet krentenbaard eruit?

Krentenbaard herkennen kan lastig zijn. Het kan er namelijk heel verschillend uitzien. De ene keer is er sprake van bloederige korstjes, de andere keer van honinggele korstjes. Ook kunnen er blaren ontstaan.

Bij ‘klassieke’ krentenbaard zijn er wondjes met honinggele korstjes in het gezicht: rond de neus en de mond. Vandaar dus de naam. Staar je niet blind op die ‘baard’: de plekjes kunnen over het hele lichaam zitten.

Ook bestaat er krentenbaard met blaarvorming. De blaren zijn zo kwetsbaar dat ze meteen kapotgaan. Meestal zie je dus geen blaren, maar oppervlakkige schaafwondjes.

Behandeling krentenbaard

Krentenbaard gaat na één tot drie weken vanzelf over. Om dit proces te bespoedigen, is het handig antibioticacrème te gebruiken. Deze crème is op doktersrecept verkrijgbaar.

Wanneer zo’n antibioticacrème onvoldoende effect heeft, of wanneer er heel veel plekken zijn, worden er antibioticapillen of een antibioticadrank voorgeschreven. Wanneer de bacteriële infectieziekte met blaarvorming gepaard gaat, is het verstandig naar de huisarts te gaan voor behandeling met antibioticacrème.

Altijd even met je kind naar de huisarts

Denk je dat je kind krentenbaard heeft? Ga altijd langs de huisarts. Bij kleine kinderen kan een krentenbaardinfectie namelijk overgaan in het zogenaamde Staphylococcen Scalded Skin Syndrome (SSSS). Dit is een zeer uitgebreide vorm  met blaarvorming en loslating van de bovenste laag van de huid.

Tips bij krentenbaard

• Denk je dat je kind krentenbaard heeft, breng dan altijd een bezoek aan de huisarts.
  • Wees alert op besmetting.
  • Gebruik een antibioticacrème.
  • Om te voorkomen dat je kind wondjes openkrabt, kun je de nageltjes kort houden of handschoentjes aantrekken.
Heeft je kind oppervlakkige wondjes die maar niet genezen? Dan kan het krentenbaard zijn.

Veelgestelde vragen over krentenbaard

Hoe verspreidt de bacterie zich?

Sommige mensen dragen de krentenbaardbacterie bij zich zonder zelf ziek te zijn. Verspreiding van deze bacterie kan door niezen of hoesten. Ook kun je de bacterie krijgen door direct contact of via speelgoed, handdoeken en kleding. Wanneer de blaasjes ingedroogd zijn, is krentenbaard niet meer besmettelijk.

Mag mijn kind met krentenbaard naar school of het kinderdagverblijf?

Ja. De meeste kinderen voelen zich zelfs helemaal niet ziek, ook al zien ze er erg zielig uit. Je hoeft je kind ook niet thuis te houden om verspreiding te voorkomen. Iemand kan namelijk al besmettelijk zijn voordat de verschijnselen zich voordoen.

Toch vinden sommige ouders en schoolbegeleiders het wel prettig als een kind wordt thuisgehouden totdat er een behandeling is gestart of totdat de blaasjes zijn ingedroogd.

Is krentenbaard gevaarlijk voor zwangeren?

De infectieziekte is niet gevaarlijk voor je baby. Maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts.

Mag je zwemmen met krentenbaard?

Wanneer de wondjes nog niet zijn ingedroogd, is zwemmen geen goed idee.

Hoe lang duurt krentenbaard?

Het duurt ongeveer één tot drie weken.

Heeft mijn kindje een koortslip of krentenbaard?

Het is niet gek dat je twijfelt. Bij krentenbaard kunnen blaasjes ontstaan, maar ook als je kind voor de allereerste keer een koortslip krijgt. En dan is er nog de hand-, voet- en mondziekte waarbij blaasjes ontstaan.
Bij deze laatste ziekte ontstaan na een aantal dagen ook blaasjes op de handen en soms voeten. De blaasjes bij een koortslip zijn overigens veel pijnlijker dan bij krentenbaard.

Helpt zinkzalf bij krentenbaard?

Zinkzalf droogt de wondjes mogelijk iets sneller in, maar is geen behandeling bij krentenbaard. Daar is een medicijn voor nodig. Ik krijg ook weleens de vraag of kokosolie helpt bij krentenbaard. Nee, er is echt een medicijn voor nodig.

• waterwratjes op arm

Waterwratjes

Bijna ieder kind krijgt ze weleens: waterwratjes. Niet schadelijk, wel besmettelijk. Helemaal tijdens de zwemlesperiode kan je kind door huid-op-huidcontact waterwratjes krijgen. Maar geen zorgen, ze gaan vanzelf weer weg.

Waterpokken

Heeft je kindje rode bultjes en blaasjes over het hele lichaam? Grote kans dat het waterpokken zijn. Vervelend, vooral de jeuk. Hoe beginnen waterpokken? Kun je de jeuk verlichten? En hoe zit het met zwangerschap en waterpokken?
  • baby acne

Baby acne

Wist je dat het normaal is dat je baby de eerste maanden na de geboorte pukkeltjes en puistjes krijgt? Ik geef advies over baby acne.