Jeuk bij de anus & aambeien

Volwassen huid, Overige
Jeuk bij de anus & aambeien

Jeuk of irritatie bij de anus? Dat is iets waar je het liever niet over hebt. En krabben daar beneden is ook zo lastig… De oorzaken van jeuk bij de anus zijn uiteenlopend, maar vaak is er sprake van aambeien. Wat zijn aambeien precies? Hoe krijg je ze, welke klachten geven ze en kun je aambeien verhelpen?

Drs Leenarts over jeuk bij de anus & aambeien

In het kort

• Jeuk bij de anus kan komen door aambeien, eczeem of een allergische reactie.
  • Bij aambeien kan je symptomen krijgen als jeuk, pijn of zwelling rondom de anus.
  • Vezelrijk eten, voldoende drinken én beweging zijn belangrijk bij aambeien verhelpen.
  • Je kan met een zinkzalf of barrière crème (cosmetisch product) aambeien verzachten, deze zalf creëert namelijk een beschermend laagje rondom de anus.

Oorzaken van anale jeuk

Jeuk bij de anus komt meestal door een van de volgende vier oorzaken.

1. Aambeien

Aambeien zijn uitstulpinkjes van de huid rondom de anus. Deze ontstaan door druk, bijvoorbeeld tijdens een bevalling of door te ‘persen’ op de wc.

2. Psoriasis of eczeem

Psoriasis of eczeem zijn huidaandoeningen die ook vaak op andere plekken van het lichaam zichtbaar zijn en jeuk veroorzaken. De geïrriteerde huid moet lokaal behandeld worden en daarna ‘in optimale conditie’ gehouden worden door een vette, geurvrije zalf te smeren.

3. Allergische reactie

Een allergische reactie kan ontstaan door gebruik van vochtig toiletpapier. Je reageert dan bijvoorbeeld op de conserveermiddelen of de geurstoffen.

4. Aarsmaden

Een veelvoorkomende oorzaak van jeuk bij de anus bij kinderen zijn aarsmaden. Dit zijn kleine witte wormpjes in de anus. Kinderen hebben dan vooral ‘s nachts jeuk. Aarsmaden zijn goed te behandelen met een medicijnpil, verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Aambeien blijken de meest voorkomende oorzaak van jeuk bij de anus, vandaar dat ik op deze adviespagina vooral uitleg geef over aambeien.

Hoe ontstaan aambeien?

Iedereen heeft aambeiweefsel ter hoogte van de sluitspieren van de anus. Dit aambeiweefsel zit er niet voor niets, het zorgt er namelijk voor dat de anus 100% lucht- en waterdicht afgesloten is.

Hoe krijg je aambeien?

Hoe krijg je aambeien? Door druk. Bijvoorbeeld na een bevalling of gewoon door te persen op de wc. Hierdoor ontstaan kleine uitstulpinkjes van de huid ter plaatse (het aambeiweefsel). Soms zijn aambeien voelbaar als bobbeltjes rond de anus. Omdat dit weefsel veel bloedvaatjes bevat, bloeden de bobbeltjes makkelijk. Hierdoor is de kans groot dat wanneer je je billen afveegt, er wat bloed op het toiletpapiertje te zien is.

Sommige mensen ervaren pijn bij de anus of een drukkend gevoel door het naar buiten zakken van een aambei. Daarnaast kun je, door het wegvallen van het optimale sluitingssysteem, ongewenst wat ontlasting of darmsappen verliezen. En dit laatste zorgt voor irritatie aan de gevoelige huid ter plaatse.

Behandeling aambeien

Hartstikke vervelend allemaal, dus hoe kom je van aambeien af? Eigenlijk is het allerbelangrijkste bij aambeien behandelen, verhelpen én aambeien voorkomen: een soepele, regelmatige ontlasting. Zo hoef je geen kracht te zetten op het toilet. Dit bereik je door veel vezelrijke voeding te eten. Dus bruin brood, zilvervliesrijst, volkoren producten et cetera. Maar vergeet ook niet om genoeg te drinken en te bewegen.

Je kunt met een zinkzalf de huid verzorgen bij aambeien zodat je minder last hebt van jeuk, pijn of zwelling. Zo’n crème bevat zinkoxide waardoor het een beschermend laagje creëert rondom de anus en helpt de aambeien verzachten en verzorgen.

Wanneer dit alles onvoldoende is zijn er behandelingen in het ziekenhuis door een dermatoloog of chirurg mogelijk. Een veelvoorkomende behandeling is de rubberbandligatie. Er worden dan kleine elastiekjes rond de aambei aangebracht. Hierdoor sterft het weefsel vanzelf af.

Tips bij aambeien

• Probeer niet te krabben. Dit verlicht slechts tijdelijk en maakt de jeuk daarna erger.
  • Gebruik bij aambeien crème met zinkoxide om een beschermend laagje rondom de anus te creëren en de jeuk te verminderen. Bijvoorbeeld Drs Leenarts Beschermende Barrière crème.
  • Eet vezelrijk en drink voldoende.
  • Beweeg of sport regelmatig.
  • Zet geen druk of pers niet bij ontlasten.
Je kunt met een zinkzalf de huid verzorgen bij aambeien, zodat je minder last hebt van jeuk, pijn of zwelling.

Veelgestelde vragen over jeuk bij de anus

Waarom krijg je bij aambeien jeuk?

Doordat de anus niet meer optimaal is afgesloten, lekken er wat darmsappen naar buiten. Hier merk je op zich niets van, maar het probleem is dat de huid hier niet goed tegen kan. Met als gevolg irritatie en jeukende aambeien. Het is daarom belangrijk de huid te beschermen met een beschermende crème.

Is bloed bij de ontlasting een teken van aambeien?

Helderrood bloed bij de ontlasting kan op aambeien wijzen. Het is belangrijk de huisarts te bezoeken om ook andere oorzaken uit te sluiten.

Is een warm bad slecht voor aambeien?

Integendeel, een warm bad kan zelfs de pijn en irritatie verlichten. Dep de huid rondom de anus wel goed droog na het bad.

Helpt vochtig toiletpapier aambeien genezen?

Helemaal niet. En mensen kunnen een allergie ontwikkelen op de conserveermiddelen of geurstoffen die gebruikt worden in deze doekjes.

Zijn aambeien altijd de oorzaak van anale jeuk?

Nee, er zijn veel mogelijke oorzaken van jeuk in deze regio, variërend van psoriasis tot een allergie voor toiletdoekjes. Dus bezoek bij twijfel een huisarts of dermatoloog.

Wat is de beste aambeienzalf?

Bij de drogist zijn veel speciale aambei-producten verkrijgbaar. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van deze producten. Toch bieden ze soms wel verlichting. Wat de beste aambeienzalf is? Dat is er één die sowieso geen irriterende stoffen bevat, zoals parfum of alcohol. Neem bij veel last contact op met de huisarts en vraag advies over welk product het beste is voor jou.

Helpt vaseline tegen aambeien?

Vaseline zorgt voor een beschermend laagje op de huid, waardoor er minder snel irritatie ontstaat.

Helpt aambeien terugduwen, of aambeien doorprikken?

Wanneer je grote aambeien hebt die na de ontlasting niet vanzelf naar binnen gaan en dus blijven uitpuilen, kun je deze terugduwen. Helaas is dit geen blijvende oplossing. Aambeien doorprikken is absoluut geen goed idee.

Zijn aambeien besmettelijk?

Nee, aambeien zijn niet besmettelijk.

Gaan aambeien vanzelf weg na verloop van tijd?

De meeste aambeien gaan vanzelf weg. Is dit bij jou niet het geval? Maak dan een afspraak met een dokter.

Luieruitslag

Luieruitslag herken je aan de rode vlekken, bultjes of wondjes in de schaamstreek en liezen. Bijna alle kinderen hebben er weleens last van. Ook komt de uitslag voor bij volwassenen met incontinentie. Hoe behandel je het?
Zwangerebuik en de huid verzorging tijdens zwangerschap

De huid en zwangerschap

Als je zwanger bent, verandert er veel. Ook je huid. Je kunt last hebben van acne en de huid kan donkerder kleuren. En hoe zit het met dat zwangerschapsmasker? Ik leg het uit.
smetplekken

Smetplekken

Een smetplek is een huiduitslag die met name voorkomt in plooien. Smetplekken komen vaak voor: bij baby’s, maar ook bij volwassenen. Gelukkig kun je met een zinkzalf smetplekken verzorgen en helpen mijn tips ze te voorkomen.