Psoriasis

Zo’n 2% tot 3% van de bevolking in Nederland heeft psoriasis; een chronische huidaandoening waarbij er rode plekken met witte schilfers op de huid ontstaan. Deze plekken jeuken en zijn soms pijnlijk. Het vervelende aan deze huidaandoening is het onvoorspelbare verloop. Het ene moment zie je maar een paar plekjes – het volgende moment vlamt je huid helemaal op. Als dermatoloog vertel ik je over de oorzaak, de behandeling en geef ik je een paar tips.

In het kort

• Bij mensen met psoriasis vernieuwen de huidcellen zich veel sneller dan gewoonlijk, waardoor er schilferende plekken ontstaan.
  • Psoriasis kan verergeren door verschillende factoren, bijvoorbeeld stress, roken, alcohol, medicijngebruik, een infectie of het kapot gaan van de huid door een schrammetje of piercing.
  • Omdat de huidaandoening chronisch is, zijn er geen medicijnen die psoriasis doen genezen. Wel zijn er mogelijkheden om de huidklachten enorm te verbeteren.

Verloop en klachten psoriasis

Psoriasis is een chronische huidaandoening. Er ontstaan rode plekken met witte schilfers op de huid. Deze plekken kunnen jeuken en pijnlijk zijn. Ze kunnen op het hele lichaam voorkomen, maar zijn vooral te zien op de ellebogen, de knieën, de scheenbenen en op de hoofdhuid.

Oorzaak psoriasis

Bij mensen met psoriasis vernieuwen de huidcellen zich veel sneller dan gewoonlijk. Normaal gesproken vernieuwt de huid zich elke 28 dagen, maar de huid van mensen met psoriasis vernieuwt zich elke vier tot vijf dagen. Zo’n zeven keer sneller dus!

Omdat de huidcellen zo snel gemaakt worden, worden ze eigenlijk niet helemaal goed aangemaakt. Ze gaan dan ook snel dood. Hierdoor ontstaat er een dikke laag van dode huidcellen. Die laag wordt niet op tijd afgestoten waardoor er een dikke, rode, schilferende en irriterende plek op de huid komt. Dit heeft te maken met dat het eigen immuunsysteem de huidcellen aanvalt, waardoor er een soort plaatselijke ontsteking ontstaat.

De aandoening is grotendeels erfelijk en kan op elke leeftijd ontstaan. Psoriasis is niet te genezen. Hoe deze huidaandoening zich ontwikkelt is niet precies te voorspellen. Het ene moment zijn er een paar plekjes te zien en het andere moment vlamt het helemaal op.

Psoriasis kan door bepaalde factoren tot uiting komen of verergeren. Stress kan bijvoorbeeld een boosdoener zijn voor het opvlammen van de psoriasis. Maar ook roken, alcohol drinken, medicijngebruik, een infectie of het kapot gaan van de huid door een schrammetje of bijvoorbeeld een piercing kan psoriasis verergeren. Een gezonde lifestyle is dus belangrijk om opvlamming te voorkomen!

Psoriasis en gewrichtsklachten

Een klein deel van de mensen met psoriasis heeft naast de plekken op de huid ook last van ontstekingen in de gewrichten. Die ontstekingen uiten zich vaak in spontaan gezwollen, stijve of pijnlijke gewrichten, voornamelijk in de handen en voeten.

Hoe herken ik psoriasis?

Bij psoriasis ontstaan er vrij scherp begrensde rode, schilferende plekken op de huid. Vaak zitten deze op de ellebogen en knieën, dit zijn zogenaamde ‘typische psoriasisplekken’. Maar ook de hoofdhuid, de bilspleet en de navel kunnen aangedaan zijn.

Eigenlijk kan psoriasis overal op de huid zitten. Zo bestaat er een vorm van psoriasis waarbij er juist allemaal kleine ronde psoriasisplekjes over de hele huid ontstaan.
Ook nagels kunnen afwijkingen vertonen bij psoriasis. Zo komen putjes in de nagels, of juist een gele verkleuring en deels loslaten van de nagel voor.

Drs Leenarts advies dermatoloog psoriasis

Bezoek onze webshop Ken jij de producten van Drs Leenarts al?

Behandeling psoriasis

Er zijn helaas geen medicijnen die ervoor zorgen dat psoriasis voor altijd weggaat. Ook is er geen wondermiddel tegen psoriasis. Helaas is dit een chronische huidaandoening. Wel zijn er een hele hoop mogelijkheden om de huidklachten te verbeteren.

Vaak wordt er eerst gekozen voor een behandeling met een medicijn in de vorm van een crème, zalf of gel. Het medicijn komt dan precies op de plek waar het wezen moet – de huid – en dit heeft vaak erg goed effect.

Als dit onvoldoende werkzaam is, of als de klachten zo uitgebreid zijn dat smeren geen optie is, kan er gekozen worden voor UVB-lichttherapie. Bij de meest ernstige vormen van psoriasis kan medicatie in de vorm van tabletten of injecties worden toegepast.

Mijn tips

Tip 1

Probeer je huid lekker vet en soepel te houden met een vette crème of zalf. Bijvoorbeeld mijn Droge Huid Zalf of Herstellende Bodycrème.

Tip 2

Douche niet te warm en ook niet te lang, want watercontact droogt je huid uit. Ditzelfde geldt voor zeep; gebruik liever een olie! Bijvoorbeeld mijn Bad & Douche olie.

Tip 3

Hoe vervelend het jeukende gevoel ook is; probeer niet te krabben! Dat kan namelijk voor nieuwe plekken zorgen.

Tip 4

Probeer spanning en stress te vermijden. Ook dit kan voor verergering zorgen!

Tip 5

Voorkom zoveel mogelijk dat je huid beschadigt. Wondjes, schrammetjes, maar ook zonverbranding of piercings kunnen een uitlokkende factor zijn.

Neem contact op Heb je nog een vraag over dit onderwerp? Mail ons

Veelgestelde vragen

Is psoriasis besmettelijk?

Nee, psoriasis is niet besmettelijk. De oorzaak van psoriasis ligt in je DNA en ontstaat niet door bacteriën. Het is dus niet mogelijk om via huidschilfers van iemand met psoriasis besmet te raken en een infectie op te lopen.

Zijn de producten van Drs Leenarts geschikt bij psoriasis?

Voor psoriasis is medicatie nodig. Mijn producten zijn niet geschikt als vervanging voor medicatie. Wel kunnen ze fijn zijn als ondersteuning van de behandeling voor de verzorging van de huid. Bij psoriasis is het belangrijk de huid goed te verzorgen en daarbij kunnen de producten van Drs Leenarts zeker van pas komen. De Herstellende Bodycrème met ureum en de Bad & Douche olie kunnen de huid verzachten.

Ik heb in de winter meer last van psoriasis, hoe komt dat?

Veel mensen geven aan dat de psoriasis in de winter verergert. Een droog en koud klimaat kan de klachten verergeren. In de winter zetten we de verwarming aan. Hierdoor daalt de luchtvochtigheid en dit vergroot de kans op een jeukende, droge huid. Ook geldt dat zonlicht een ontstekingsremmend effect heeft op de psoriasis, waardoor de klachten in de zomer minder kunnen zijn.

Is psoriasis erfelijk?

Ja, psoriasis komt in sommige families duidelijk meer voor dan in andere. Dat wijst op een erfelijke aanleg.

Kun je ook psoriasis op de hoofdhuid hebben?

Jazeker, psoriasis komt vaak voor op de hoofdhuid. Je kunt dit herkennen aan vrij scherp begrensde rode, schilferende plekken op de hoofdhuid. Behandelen is vaak een uitdaging omdat er natuurlijk allemaal haren zitten… Er zijn verschillende medicijnen in speciale lotion- en gelvorm die geschikt zijn voor psoriasis op hoofdhuid.

Is er een psoriasis dieet dat klachten kan verminderen?

Naar psoriasis en voeding is veel onderzoek gedaan, maar een specifiek gunstig of ongunstig effect van voeding op de klachten is nooit helemaal aangetoond. Wanneer je zelf het gevoel hebt dat bepaalde voedingsmiddelen de psoriasis verergert, kan je zelf een tijdje dit voedingsmiddel vermijden om te kijken wat het effect is. Maar zoals voor iedereen geldt: gezond eten blijft natuurlijk het beste.

Heb ik psoriasis of eczeem?

Bij eczeem en psoriasis verschijnen er van tijd tot tijd schilferende plekken op de huid. Best lastig dus om zelf te beoordelen welke huidaandoening je hebt. Mijn advies is dan ook om naar je huisarts te gaan, want hij of zij kan vaak wel het verschil zien.

Psoriasis tijdens de zwangerschap is dat erg?

Hoe psoriasis tijdens de zwangerschap verloopt is heel wisselend en eigenlijk niet te voorspellen. Gelukkig is het bij heel veel vrouwen zo dat de psoriasis heel erg rustig is tijdens de zwangerschap. Dan is er dus weinig tot geen behandeling nodig. Mocht dit toch niet het geval zijn, en je psoriasis vlamt op tijdens de zwangerschap, bezoek dan zeker je huisarts of dermatoloog. Ook tijdens de zwangerschap zijn er namelijk een aantal veilige behandelingen mogelijk! Lees meer over: huidverandering tijdens de zwangerschap.

Kan de zonnebank een positief effect hebben op mijn psoriasis?

Zonlicht bevat UVA- en UVB-licht. Bij psoriasis is met name UVB-licht werkzaam, en wat minder de UVA-stralen. In een zonnebank zit enkel UVA, geen UVB. Psoriasis en zonnebank – niet doen dus! Lees meer over zonbescherming en zonverbranding.

Hoe spreek je psoriasis uit?

De uitspraak van deze huidaandoening is: psoo-rie-asis. Niet ‘psori-jàsses’, wat veel wordt gezegd.