psoriasis

Zo’n 2-3% van de bevolking in Nederland heeft psoriasis; een chronische huidaandoening waarbij er rode plekken met witte schilfers op de huid ontstaan. Deze plekken jeuken en zijn soms pijnlijk. Het vervelende aan deze huidaandoening is het onvoorspelbare verloop: het ene moment zie je maar een paar plekjes – het volgende moment vlamt je huid helemaal op.

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over psoriasis

Tips bij psoriasis

• Probeer je huid lekker vet en soepel te houden met een vette crème of zalf. Bijvoorbeeld mijn Droge Huid zalf of Bodycrème.
  • Douch niet te warm en ook niet te lang, want watercontact droogt je huid uit. Ditzelfde geldt voor zeep; gebruik liever een olie! Bijvoorbeeld mijn Bad & Douche olie.
  • Hoe vervelend het jeukende gevoel ook is; probeer niet te krabben! Dat kan namelijk voor nieuwe plekken zorgen.
  • Probeer spanning en stress te vermijden. Ook dit kan voor verergering zorgen.
  • Voorkom zoveel mogelijk dat je huid beschadigt. Wondjes, schrammetjes, maar ook zonverbranding of piercings kunnen een uitlokkende factor zijn.

“Helaas is psoriasis een chronische huidaandoening, wat betekent dat het niet is te genezen. Wél zijn er gelukkig een hele hoop mogelijkheden om de huidklachten te verbeteren.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts ontwikkelt ook huidproducten, zoals:

• Packshot Drs Leenarts Gezichtsreiniger tube 150ml
    Gezichtsreiniger
    Met deze zeepvrije, verzorgende gezichtsreiniger maak je het gezicht schoon op een huidvriendelijke manier.
    (13)
  • Packshot Drs Leenarts Suncare SPF50 tube 100ml
    Suncare SPF50
    Suncare SPF50 beschikt over zonbeschermingsfactor 50. Voor diegene die op zoek is naar nog hogere zonbescherming.
    v.a. 14,95
    (5)
  • Packshot Drs Leenarts Mini's
    Tester | Mini (15 ml)
    Omdat je eerst wilt testen of op reis gaat: tien mini’s van de Drs Leenarts huidverzorgingslijn.
    v.a. 1,95
    (3)

Veelgestelde vragen over psoriasis

Nee, psoriasis is niet besmettelijk. De oorzaak van deze huidaandoening ligt in je DNA en ontstaat niet door bacteriën. Het is dus niet mogelijk om via huidschilfers van iemand met psoriasis besmet te raken en een infectie op te lopen.
Voor psoriasis is medicatie nodig. Mijn producten zijn niet geschikt als vervanging voor medicatie. Wél kunnen ze fijn zijn als ondersteuning van de behandeling voor de verzorging van de huid. Bij psoriasis is het belangrijk de huid goed te verzorgen en daarbij kunnen de producten van Drs Leenarts zeker van pas komen. Mijn Bodycrème met ureum en mijn Bad & Douche olie kunnen de huid verzachten.
Sommige mensen geven aan dat de psoriasis in de winter verergert. Een droog en koud klimaat kan psoriasisklachten inderdaad verergeren. In de winter staat de centrale verwarming aan. Hierdoor daalt de luchtvochtigheid en dit vergroot de kans op een jeukende, droge huid. Ook geldt dat zonlicht gunstig effect heeft op psoriasis, waardoor iemand minder last kan hebben van psoriasis in de zomer.
Ja, in sommige families komt deze huidaandoening duidelijk meer voor dan in andere. Dat wijst op een erfelijke aanleg.
Jazeker, het komt vaak voor op de hoofdhuid. Je kunt dit herkennen aan vrij scherp begrensde rode, schilferende plekken op de hoofdhuid. Behandelen is vaak een uitdaging omdat er natuurlijk allemaal haren zitten… Er zijn verschillende medicijnen in speciale lotion- en gelvorm die geschikt zijn voor psoriasis op hoofdhuid.
Naar psoriasis en voeding is veel onderzoek gedaan, maar een specifiek gunstig of ongunstig effect van voeding op de klachten is nooit helemaal aangetoond. Wanneer je zelf het gevoel hebt dat bepaalde voedingsmiddelen de psoriasis verergert, kan je zelf een tijdje dit voedingsmiddel vermijden om te kijken wat het effect is. Maar zoals voor iedereen geldt: gezond eten blijft natuurlijk het beste.
Bij eczeem en psoriasis verschijnen er van tijd tot tijd schilferende plekken op de huid. Best lastig dus om zelf te beoordelen welke huidaandoening je hebt. Mijn advies is dan ook om naar je huisarts te gaan, want hij of zij kan vaak wel het verschil zien.
Hoe deze huidaandoening tijdens de zwangerschap verloopt is heel wisselend en eigenlijk niet te voorspellen. Gelukkig is het bij heel veel vrouwen zo dat de psoriasis heel erg rustig is tijdens de zwangerschap. Dan is er dus weinig tot geen behandeling nodig. Mocht dit toch niet het geval zijn, en het vlamt op tijdens de zwangerschap, bezoek dan zeker je huisarts of dermatoloog. Ook tijdens de zwangerschap zijn er namelijk een aantal veilige behandelingen mogelijk! Lees meer over huidverandering tijdens de zwangerschap.
Zonlicht bevat UVA- en UVB-licht. Bij psoriasis is met name UVB-licht werkzaam, en wat minder de UVA-stralen. In een zonnebank zit enkel UVA, geen UVB. Psoriasis en zonnebank – niet doen dus! Lees meer over zonbescherming en zonverbranding.
De uitspraak van deze huidaandoening is: psoo-rie-asis, dus niet ‘psori-jàsses’.