Volwassen huid

Rode plekken met witte schilfers op de huid. Soms jeuken ze of zijn pijnlijk. Vaak zie je de plekken op de ellebogen en knieën, maar ze kunnen overal op de huid zitten. Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je psoriasis hebt. En nee, je bent niet de enige. Wist je dat ongeveer 2 tot 3% van de bevolking in Nederland deze chronische huidaandoening heeft? Ik geef advies en deel tips. Lees je mee?

Drs Leenarts over psoriasis

Wat is psoriasis?

• Bij mensen met psoriasis vernieuwen de huidcellen zich veel sneller dan gewoonlijk, waardoor er schilferende plekken ontstaan.
  • Psoriasis kan verergeren door verschillende factoren, bijvoorbeeld stress, roken, alcohol, medicijngebruik, een infectie of het kapot gaan van de huid door een schrammetje of piercing.
  • Omdat de huidaandoening chronisch is, zijn er geen medicijnen die psoriasis doen genezen. Wel zijn er mogelijkheden om de huidklachten enorm te verbeteren.

Verloop en klachten

Psoriasis is een chronische huidaandoening. Er ontstaan rode plekken met witte schilfers op de huid. Deze plekken kunnen jeuken en pijnlijk zijn. Ze kunnen op het hele lichaam voorkomen, maar zijn vooral te zien op de ellebogen, de knieën, de scheenbenen en op de hoofdhuid.

Oorzaak psoriasis

Bij mensen met psoriasis vernieuwen de huidcellen zich veel sneller dan gewoonlijk. Normaal gesproken vernieuwt de huid zich elke 28 dagen, maar de huid van mensen met psoriasis vernieuwt zich elke vier tot vijf dagen. Zo’n zeven keer sneller dus!

Omdat de huidcellen zo snel gemaakt worden, worden ze eigenlijk niet helemaal goed aangemaakt. Ze gaan dan ook snel dood. Hierdoor ontstaat er een dikke laag van dode huidcellen. Die laag wordt niet op tijd afgestoten waardoor er een dikke, rode, schilferende en irriterende plek op de huid komt. Dit heeft te maken met dat het eigen immuunsysteem de huidcellen aanvalt, waardoor er een soort plaatselijke ontsteking ontstaat.

De aandoening is grotendeels erfelijk en kan op elke leeftijd ontstaan. Psoriasis is niet te genezen. Hoe deze huidaandoening zich ontwikkelt is niet precies te voorspellen. Het ene moment zijn er een paar plekjes te zien en het andere moment vlamt het helemaal op.

Door bepaalde factoren kan deze huidaandoening tot uiting komen of verergeren. Stress kan bijvoorbeeld een boosdoener zijn voor het opvlammen van de psoriasis. Maar ook roken, alcohol drinken, medicijngebruik, een infectie of het kapot gaan van de huid door een schrammetje of bijvoorbeeld een piercing, kan psoriasis verergeren. Een gezonde lifestyle is dus belangrijk om opvlamming te voorkomen!

Psoriasis en gewrichtsklachten

Een klein deel van de mensen heeft naast de plekken op de huid ook last van ontstekingen in de gewrichten. Die ontstekingen uiten zich vaak in spontaan gezwollen, stijve of pijnlijke gewrichten, voornamelijk in de handen en voeten.

Psoriasis herkennen

Bij psoriasis ontstaan er vrij scherp begrensde rode, schilferende plekken op de huid. Vaak zitten deze op de ellebogen en knieën, ook wel de ‘typische psoriasisplekken’ genoemd. Maar ook de hoofdhuid, de bilspleet en de navel kunnen aangedaan zijn.

Eigenlijk kan het overal op de huid zitten. Zo bestaat er een vorm van psoriasis waarbij er juist allemaal kleine ronde psoriasisplekjes over de hele huid ontstaan. Ook nagels kunnen afwijkingen vertonen. Zo komen putjes in de nagels, of juist een gele verkleuring en het deels loslaten van de nagel voor.

psoriasis herkennen, hoe ziet psoriasis eruit

Behandeling psoriasis

Er zijn helaas geen medicijnen die ervoor zorgen dat psoriasis voor altijd weggaat. Ook is er geen wondermiddel. Helaas is dit een chronische huidaandoening. Wél zijn er een hele hoop mogelijkheden om de huidklachten te verbeteren.

Vaak wordt er eerst gekozen voor een behandeling met een medicijn in de vorm van een crème, zalf of gel. Het medicijn komt dan precies op de plek waar het wezen moet – de huid – en dit heeft vaak erg goed effect.

Als dit onvoldoende werkzaam is, of als de klachten zo uitgebreid zijn dat smeren geen optie is, kan er gekozen worden voor UVB-lichttherapie. Bij de meest ernstige vormen van psoriasis kan medicatie in de vorm van tabletten of injecties worden toegepast.

Tips bij psoriasis

• Probeer je huid lekker vet en soepel te houden met een vette crème of zalf. Bijvoorbeeld mijn Droge Huid zalf of Bodycrème.
  • Douche niet te warm en ook niet te lang, want watercontact droogt je huid uit. Ditzelfde geldt voor zeep; gebruik liever een olie! Bijvoorbeeld mijn Bad & Douche olie.
  • Hoe vervelend het jeukende gevoel ook is: probeer niet te krabben!
  • Probeer spanning en stress te vermijden. Dit kan namelijk voor toename van de psoriasis zorgen.
  • Voorkom zoveel mogelijk dat je huid beschadigt. Wondjes, schrammetjes, maar ook zonverbranding of piercings kunnen een uitlokkende factor zijn.
Helaas is psoriasis een chronische huidaandoening, wat betekent dat het niet is te genezen. Wél zijn er gelukkig een hele hoop mogelijkheden om de huidklachten te verbeteren.

Veelgestelde vragen over psoriasis

Is psoriasis besmettelijk?

Nee, psoriasis is niet besmettelijk. De oorzaak van deze huidaandoening ligt in je DNA en ontstaat niet door bacteriën. Het is dus niet mogelijk om via huidschilfers van iemand met psoriasis besmet te raken en een infectie op te lopen.

Zijn de producten van Drs Leenarts geschikt bij psoriasis?

Voor psoriasis is medicatie nodig. Mijn producten zijn niet geschikt als vervanging voor medicatie. Wél kunnen ze fijn zijn als ondersteuning van de behandeling voor de verzorging van de huid. Het is belangrijk de huid goed te verzorgen en daarbij kunnen de producten van Drs Leenarts zeker van pas komen. Mijn Bodycrème met ureum en mijn Bad & Douche olie kunnen de huid verzachten.

Ik heb in de winter meer last van psoriasis, hoe komt dat?

Sommige mensen geven aan dat de psoriasis in de winter verergert. Een droog en koud klimaat kan psoriasisklachten inderdaad verergeren. In de winter staat de centrale verwarming aan. Hierdoor daalt de luchtvochtigheid en dit vergroot de kans op een jeukende, extreem droge huid. Ook geldt dat zonlicht gunstig effect heeft op psoriasis, waardoor iemand minder last kan hebben van psoriasis in de zomer.

Is psoriasis erfelijk?

Ja, in sommige families komt deze huidaandoening duidelijk meer voor dan in andere. Dat wijst op een erfelijke aanleg.

Kun je ook psoriasis op de hoofdhuid hebben?

Jazeker, het komt vaak voor op de hoofdhuid. Je kunt dit herkennen aan vrij scherp begrensde rode, schilferende plekken op de hoofdhuid. Behandelen is vaak een uitdaging omdat er natuurlijk allemaal haren zitten… Er zijn verschillende medicijnen in speciale lotion- en gelvorm die geschikt zijn voor psoriasis op hoofdhuid.

Is er een psoriasis dieet dat klachten kan verminderen?

Naar psoriasis en voeding is veel onderzoek gedaan, maar een specifiek gunstig of ongunstig effect van voeding op de klachten is nooit helemaal aangetoond. Wanneer je zelf het gevoel hebt dat bepaalde voedingsmiddelen de plekjes verergeren, kun je zelf een tijdje dit voedingsmiddel vermijden om te kijken wat het effect is. Maar zoals voor iedereen geldt: gezond eten blijft natuurlijk het beste.

Heb ik psoriasis of eczeem?

Bij eczeem en psoriasis verschijnen er van tijd tot tijd schilferende plekken op de huid. Best lastig dus om zelf te beoordelen welke huidaandoening je hebt. Mijn advies is dan ook om naar je huisarts te gaan, want hij of zij kan vaak wel het verschil zien.

Psoriasis tijdens de zwangerschap is dat erg?

Hoe deze huidaandoening tijdens de zwangerschap verloopt is heel wisselend en eigenlijk niet te voorspellen. Gelukkig is het bij heel veel vrouwen zo dat de psoriasis heel erg rustig is tijdens de zwangerschap. Dan is er dus weinig tot geen behandeling nodig. Mocht dit toch niet het geval zijn, en het vlamt op tijdens de zwangerschap, bezoek dan zeker je huisarts of dermatoloog. Ook tijdens de zwangerschap zijn er namelijk een aantal veilige behandelingen mogelijk! Lees meer over huidverandering tijdens de zwangerschap.

Kan de zonnebank een positief effect hebben op mijn psoriasis?

Zonlicht bevat UVA- en UVB-licht. Bij psoriasis is met name UVB-licht werkzaam, en wat minder de UVA-stralen. In een zonnebank zit enkel UVA, geen UVB. Psoriasis en zonnebank – niet doen dus! Lees meer over zonbescherming en zonverbranding.

Hoe spreek je psoriasis uit?

De uitspraak van deze huidaandoening is: pso-rí-asis, dus niet ‘psori-jàsses’.

• pityriasis alba voor adviespagina van drs leenarts. wiite vlekken

Witte vlekken op de huid (pityriasis alba)

Vage witte vlekken op de huid. Vooral in het gezicht, op de wangen. En ook op de armen komen ze regelmatig voor. Waarover ik het heb? Pityriasis alba. Lees hier meer.
  • Rode bultjes op bovenarm of benen keratosis pilaris

Rode bultjes op bovenarm of benen (keratosis pilaris)

Ze zien eruit als kippenvel en voelen aan als schuurpapier: de rode bultjes op bovenarmen, wangen of benen. De medische term is keratosis pilaris. Ik deel tips.
  • smetplekken

Smetplekken

Een smetplek is een huiduitslag die met name voorkomt in plooien. Smetplekken komen vaak voor: bij baby’s, maar ook bij volwassenen. Gelukkig kun je met een zinkzalf smetplekken verzorgen en helpen mijn tips ze te voorkomen.