Huidverzorging bij isotretinoïne

Volwassen huid, Overige
Huidverzorging bij isotretinoïne

Heb je veel last van acne, dan kun je baat hebben bij isotretinoïne, ook wel bekend onder de merknaam Roaccutane. Wat is Roaccutane? En wat doet het? Hoe gebruik je het en wat zijn de bijwerkingen van Roaccutane? Ik leg het je uit.

Wat is isotretinoïne?

Isotretinoïne is een medicijn tegen acne. Het medicijn wordt ingezet bij ernstige acne. Denk aan acne waarbij er sprake is van veel grote, diepe ontstekingen (acne conglobata) en acne met kans op het krijgen van littekens. Ook kan het worden ingezet bij matige acne klachten, waarbij andere middelen niet voldoende helpen. Het is een zeer effectief middel. Normaal gesproken duurt een behandeling met isotretinoïne meerdere maanden. Hoe lang de behandeling duurt, hangt af van de dosering van de tabletten en het effect van de behandeling.

Hoe werkt isotretinoïne?

Isotretinoïne is een afgeleide van vitamine A. Het is ook wel bekend onder de merknaam Roaccutane. Eigenlijk bestaat deze merknaam niet meer in Nederland, maar toch wordt de naam Roaccutane naam nog veel gebruikt.
Roaccutane verkleint de grootte van de talgklier en zorgt ervoor dat de talgproductie vermindert. Ook vermindert Roaccutane de schilfers in de talgklieruitgang, waardoor de talguitkliergangen niet meer verstopt raken. Ook is Roaccutane ontstekingsremmend en vermindert het de hoeveelheid Propioni Acnes bacterie. Roaccutane werkt dus op verschillende manieren, wat het middel ook zo effectief maakt. Zo effectief, dat de werking meestal blijvend is en de acne dus zelden terugkomt. Klinkt positief, nietwaar?

Bijwerkingen van isotretinoïne

Helaas heeft Roaccutane ook bijwerkingen. De meest voorkomende bijwerking waar eigenlijk iedereen last van heeft, zijn droge lippen. Maar ook droge ogen, droge huid en binnenkant van neus zijn mogelijk. Je huid is ook extra gevoelig voor de zon tijdens een Roaccutanekuur. Dit zijn vooral lastige bijwerkingen, maar niet gevaarlijk.

Belangrijk is dat vrouwen niet zwanger mogen worden of zijn tijdens isotretinoïnegebruik. Isotretinoïne is een vitamine A afgeleide, en vitamine A is teratogeen. Dat wil zeggen dat dit kan zorgen voor grote problemen bij het ongeboren kind. Je zult dus van tevoren, tijdens en na isotretinoïnegebruik zwangerschapstesten moet doen en een formulier moeten ondertekenen dat je weet dat je niet zwanger mag worden.

Verder is er nog een lijst van wat minder vaak voorkomende bijwerkingen, maar niet minder onbelangrijk. Zoals spierpijn, leverfunctiestoornissen (over isotretinioïne en alcohol: sowieso mag je geen alcohol tijdens een Roaccutanekuur), depressie, moeheid et cetera. Voor een volledig overzicht kijk je hier.

Het belang van goede huidverzorging

Gebruik je isotretinoïne, dan wil je het beste resultaat. Omdat isotretinoïne bijwerkingen heeft op de huid, is het extra fijn om aandacht te besteden aan de juiste huidverzorging. Hieronder lees je mijn tips:

• Omdat tijdens behandeling met Roaccutane de lippen erg droog kunnen worden (door een verminderde talgproductie), is het prettig om een milde lippenbalsem te gebruiken, zoals de Lipcare+. Lik niet aan de lippen, want likken droogt de lippen nog meer uit.
  • Verzorg je huid met een milde crème zonder parfum en alcohol. De Dagcrèmes (Dag- & Nachtcrème en Dagcrème SPF30) zijn geschikt voor de droge en gevoelige huid. Mocht je nog een vetter/voller product zoeken, dan kan de Dag- & Nachtcrème (zeer) droge huid ook prettig zijn.
  • Naast de gezichtshuid kan de rest van de huid ook droog worden. Producten zoals Extra Vettende Badolie, Bodycrème en Douchecrème kunnen fijn zijn.
  • Roaccutane maakt de huid gevoeliger voor de zon. Bescherm je huid tegen zonnestraling met een dagcrème met zonnefilters, zoals de Dagcrème SPF30 of een zonnebrandcrème.
  • Ook de hoofdhuid kan droog worden. Als je al voor het gebruik van Roaccutane last had van een droge huid, dan is dit nu extra vervelend. Mijn tip is om je haar minder vaak te wassen. En gebruik een milde shampoo die de hoofdhuid niet verder uitdroogt of irriteer. Mijn Shampoo is mild en bevat geen agressieve reinigers. Voor mensen die last hadden van vette haren, kan dit juist een erg fijne bijwerking zijn.
  • De slijmvliezen kunnen droog worden, zoals de neus. Je kunt dan een bloedneus krijgen. Het kan helpen om een laagje zalf aan te brengen aan de binnenkant van de neus, zoals de Droge Huid Zalf
  • Omdat Roaccutane een erg effectief medicijn is, zijn andere middelen en huidbehandelingen ook niet nodig. Je huid wordt gevoeliger en kan sneller geïrriteerd raken. Tijdens het gebruik van Roaccutane is het verstandig om te stoppen met huidbehandelingen, zoals laserbehandelingen en behandelingen die een exfoliërende, peelende werking hebben. Zit ook niet aan je huid!