Een koortslip of puistje? Zo herken je de verschillen!

Volwassen huid
Een koortslip of puistje? Zo herken je de verschillen!

Heb ik een koortslip of puistje? Geen gekke vraag, want de twee lijken nogal op elkaar. Ik leg je uit wat de verschillen zijn tussen een koortslip en puistje op de lip, en wat je eraan kunt doen. Lees je mee?

Een puistje en een koortslip zijn twee verschillende aandoeningen en worden veroorzaakt door verschillende oorzaken. Ik leg het je even kort uit.

Wat is een puistje?

Een puistje is een ontsteking van een talgklier die kan ontstaan door een verhoogde talgklierproductie in de talgklier, een verstopte talgklieruitgang en een bacterie. Puistjes kunnen voorkomen op verschillende delen van het gezicht, zoals de neus, voorhoofd, kin en wangen maar ook in de nek of op de rug.

Wat is een koortslip?

Een koortslip is een plaatselijke infectie van de huid die wordt veroorzaakt door het herpes simplex virus. Koortslippen komen voor rond de lippen en in de mond. Een koortslip kan na een eerste besmetting vaker op dezelfde plek terugkomen door invloed van verschillende factoren zoals zon en stress. Een koortslip is meestal te herkennen aan een blaasje op de lippen (vandaar de naam), maar de blaasjes kunnen ook voorkomen op de kin, neus of het ooglid. Deze infectie leidt tot kleine, rode, blaasjes die pijnlijk kunnen zijn en snel kunnen uitdrogen en korstjes worden.

Hoe herken je een puistje op je lip of een koortslip?

In termen van symptomen: puistjes zijn meestal rood, ontstoken en kunnen een wit of geel kopje bevatten gevuld met pus. Koortslippen zitten op of rond de lip, zijn vaak rode of gele blaasjes gevuld met vocht, en zijn meestal erg pijnlijk  en geven een brandend gevoel. Soms nog voordat de blaasjes aanwezig zijn.

Een koortslip komt voor in verschillende fasen. De eerste fase is het tintelende gevoel in de huid, voordat er een blaasje ontstaat. In deze fase is de koortslip al besmettelijk. Hierna komt er een blaasje op de tintelende plek die na enige tijd verandert in een korstje. Een puistje begint meestal als een rode pijnlijke bobbel die na enige tijd een wit of geel kopje kan krijgen.

Beide aandoeningen kunnen ongemak veroorzaken, maar puistjes worden vaak als minder ernstig beschouwd dan koortslippen. Een koortslip kan worden overgedragen aan andere personen via direct contact. Puistjes worden meestal behandeld met crèmes en lotions. Een koortslip gaat meestal vanzelf over en wordt soms behandeld met antivirale medicijnen. Tijdens de tintelende fase van een koortslip kun je beginnen met een antiviraal medicijn zoals aciclovir om de symptomen zo veel mogelijk te onderdrukken. Wanneer de koortslip een korstje heeft, kun je overstappen op een verzorgend product om de huid te helpen herstellen.

De verschillen tussen een puistje en koortslip

Er is een aantal verschillen tussen een puistje en een koortslip dat je kunt herkennen:

• Locatie: puistjes kunnen voorkomen op verschillende delen van het gezicht, zoals de neus, voorhoofd, kin en wangen. Koortslippen, aan de andere kant, komen meestal voor rond de lippen en in de mond.
  • Uiterlijk: puistjes zijn meestal rood, ontstoken en kunnen een wit of geel kopje bevatten gevuld met pus. Koortslippen verschijnen vaak rond de lippen, zijn vaak rode of gele blaasjes gevuld met vocht en kunnen een brandend gevoel geven.
  • Duur: puisjes verdwijnen meestal na enkele dagen tot een week. Een koortslip kan een tot twee weken duren (door de verschillende fasen).
  • Overdracht: puistjes kunnen niet worden overgedragen van persoon tot persoon, terwijl koortslippen wel besmettelijk zijn en kunnen worden overgedragen via direct contact met de blaasjes.

Let op: het is niet altijd eenvoudig om een puistje of koortslip te herkennen, vooral als je niet zeker bent over de oorzaak. Je kunt een koortslip aan het verloop herkennen: een koortslip herken je eerst aan een tintelend gevoel in de huid of lip en verandert dan in een blaasje en later wordt het een korstje. Als je twijfelt of je een specifiek probleem hebt, raadpleeg dan een arts voor een diagnose en behandelingsadvies.

Kunnen puistjes op de lip of een koortslip worden voorkomen?

Er is een aantal stappen dat je kunt nemen om koortslippen of puistjes op de lippen te voorkomen:

Puistjes voorkomen:
• Reinig je huid met een milde reiniger zonder parfum en alcohol.
• Exfolieer je huid met de Salicylzuur 2% Gel om verstoppingen in de talgklier te voorkomen.

Koortslip voorkomen:
• Een koortslip kan getriggerd worden door de zon. Bescherm je lippen tegen zonnestraling met bijvoorbeeld de Lip Care Sun SPF 25, om zo veel mogelijk te voorkomen dat een koortslip ontstaat.
• Probeer stressvolle situaties te vermijden, dit zijn namelijk bekende triggers voor een koortslip.
• Start bij het tintelende gevoel in de huid direct met een antiviraal middel, zoals aciclovir, om de symptomen zo veel mogelijk te onderdrukken.

Let op: realiseer je dat een koortslip of puistje op de lippen niet altijd voorkomen kan worden, zelfs als je de bovenstaande stappen volgt.

Veelgestelde vragen

Heb ik een koortslip of een puistje?

Je kunt een koortslip herkennen aan fragiele blaasjes op de lippen. Puistjes zijn meestal rood, ontstoken en kunnen een wit of geel kopje bevatten. Koortslippen zitten op de lip, zijn vaak rode of gele blaasjes gevuld met vocht, en kunnen pijnlijk zijn.

Kan ik een koortslip uitknijpen?

Nee, van een koortslip kun je beter afblijven. Raak een herpesblaasje niet te veel aan. Als je het blaasje eerst met je vinger aanraakt en daarna je oog- of genitaalstreek, kan ook hier een herpesinfectie ontstaan. Laat de koortslip met rust. Zo voorkom je dat het blaasje knapt en je anderen besmet.

Helpt tandpasta op een koortslip?

Nee, tandpasta op een koortslip helpt niet. Tandpasta is niet gemaakt om op de huid aan te brengen en doet niets voor de genezing. Ook voor andere huismiddeltjes zoals honing, azijn, ijsblokjes en knoflook is geen wetenschappelijk bewijs. Producten met zinkoxide kunnen de blaasjes wel sneller indrogen, maar hebben als nadeel dat je een wit laagje krijgt op je lip.