Wat kun je doen tegen droge, broze nagels?

Overige
Wat kun je doen tegen droge, broze nagels?

Handen drogen niet alleen door water en zeep uit, maar ook nagels. Ze zijn niet soepel en splijten snel. Wat te doen tegen broze nagels? Ik deel tips om je nagels te verzorgen.

Wat zijn broze nagels?

Broze nagels zijn beschadigde nagels. Ze zijn droog en splijten snel.

Ook kun je last hebben van witte puntjes op je nagels. Er wordt weleens gezegd dat dit te maken heeft met een vitamine- of mineralentekort. Onterecht! Het is simpelweg een beschadiging in de nagel. Je hebt je nagel, misschien zonder dat je het doorhebt, gestoten.

De oorzaak van broze, brokkelige nagels

Je nagels beschadigen doordat je vaak je handen wast, veelal met zeep. De nagels drogen uit en het waterabsorberend vermogen van de nagels neemt af. Dit proces gaat net zoals bij een droge huid: wanneer nagels in contact komen met water, neemt eerst de hoeveelheid water in de nagels toe. Vervolgens – als de nagels niet meer in contact zijn met water – verdampt deze hoeveelheid water weer. En hiermee lossen ook de vochtabsorberende stoffen van de nagel op, die juist zijn bedoeld om vocht in de nagels vast te houden.
De uiteinden van de nagels bevatten minder vocht, waardoor de nagels droger, minder soepel en brozer worden. De nagels splijten of bladderen af.

Tips om droge nagels te verzorgen

Wil je broze nagels voorkomen of je beschadigde nagels verzorgen zodat ze weer herstellen, dan is hand- en nagelverzorging belangrijk. Hieronder mijn tips.

• Probeer je handen niet te vaak te wassen met uitdrogende zeep.
  • Heb je een beroep zoals huishoudelijk werk waarbij je veel in contact komt met water? Draag dan handschoenen.
  • Duw je nagelriemen niet terug. Nagelriemen beschermen de nagels, en als deze teruggeduwd of verwijderd worden kan dit zorgen voor beschadiging van de nagel.
  • Als je al broze, brokkelige nagels hebt, vermijd dan even het gebruik van nagellak en/of nagellakremover, omdat dit de nagels uit kan drogen.
  • Nadat je ’s avonds in bad of onder de douche bent geweest, zijn de nagels weer wat zachter. Smeer dan een dikke, vette laag zalf (bijvoorbeeld mijn Droge Huid Zalf) op je nagels en nagelriemen, en ga ermee slapen. De vette zalf verzorgt de nagels en zorgt er bovendien voor dat er minder vocht uit de nagels verdwijnt. Herhaal je dit regelmatig, dan zal je echt gaan merken dat de nagels erop vooruitgaan.
  • Gebruik voor overdag een vette crème die sneller intrekt, zoals bijvoorbeeld mijn Handcrème. Deze bevat ureum en dit is een vochtvasthoudend ingrediënt.

Broze nagels of kalknagels?

Broze, droge nagels zijn geen kalknagels (schimmelnagels). Kalknagels zijn hobbelig, verdikt, brokkelig en hebben een geelwitte kleur. Omdat het bij zulke symptomen om een schimmelinfectie kan gaan, is hier een andere aanpak voor nodig. Een schimmelnagel is niet gevaarlijk en hoeft ook niet per se te worden behandeld.

Wist je dat?

• De nagels makkelijker water doorlaten dan de huid? Hierdoor is er ook sneller sprake van hydratatie of juist dehydratatie. Om nagels te hydrateren is smeren dus extra belangrijk!
  • Een huidallergie voor nagellak, bepaalde handcrème of nagelriemolie zich vaak uit door huidirritatie rondom de ogen? Dat komt doordat de huid daar dunner is en we met onze handen vaak ongemerkt aan ons gezicht zitten.
  • De nagels zachter en brozer kunnen worden als je zwanger bent? Het is een van de vele (huid)veranderingen tijdens zwangerschap. Niet verkeerd om ook dan goed je nagels te verzorgen dus!
  • Bij de huidaandoening psoriasis de nagels afwijkingen kunnen vertonen? Denk aan putjes in de nagels, gele verkleuringen of het deels loslaten van de nagel.
  • Ik ook in een vlog vertel over droge nagels?

Literatuur:

• Dimitris, R., & Ralph, D. (2012). Management of simple brittle nails. Dermatologic Therapy, 25, 569-573.
  • Huidhuis. (z.d.). Schimmelnagel. Geraadpleegd op 23 maart 2020, van https://www.huidhuis.nl/huidaandoening/schimmelnagel
  • Huidziekten. (z.d.). Fragilitas unguium. Geraadpleegd op 23 maart 2020, van https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ftxt/FragilitasUnguium.htm
  • Lorizzo, M., Pazzaglia, M., Piraccini, B. M., Tullo, S., & Tosti, A. (2004). Brittle nails. Journal of Cosmetic Dermatology, 3, 138-144.
  • Payne, C. M. E. R. (2004). Brittle nails, fragile nails. Journal of Cosmetic Dermatology, 3, 119-121.