Zomer + school = krentenbaardtijd.

Krentenbaard dankt zijn niet al te beste naam aan de korstjes die rond neus en mond kunnen komen te zitten. Jammer genoeg komt het in de zomer veel voor en is het razend besmettelijk.

De medische naam voor krentenbaard of kinderzeer is impetigo. De veroorzaker is een bacterie, meestal de Staphylococcus Aureus, en in sommige gevallen de Streptococcus Pyogenes. Een tot drie dagen na besmetting met deze bacterie ontstaan huidafwijkingen.

Meestal begint krentenbaard in het gezicht, rond de neus en mond. Maar de plekjes kunnen over het hele lichaam zitten en kunnen er heel verschillend uitzien. Vaak zie je honinggele korstjes, maar soms zijn ze meer bloederig. Er kunnen zelfs blaren ontstaan. Deze laatste vorm is wat onbekender.

krentebaard, besmettelijk, infectie, bacterie

Denk aan krentenbaard als je kind plots wondjes krijgt die niet genezen.

Verspreiding van de krentenbaardbacterie gebeurt via niezen of hoesten. Ook kan je de bacterie krijgen door direct contact of via speelgoed, handdoeken en kleding. Het probleem is dat sommige mensen de bacterie bij zich dragen zonder zelf ziek te zijn en je zo niet door hebt of je besmettelijk bent. Wanneer de blaasjes/wondjes ingedroogd zijn, is er geen besmettingsgevaar meer.

Wat te doen als je eenmaal krentenbaard hebt?

Het goede nieuws is dat je in principe geen littekens overhoudt aan deze vervelende infectie. Zelfs als er blaren zijn ontstaan geneest dit helemaal. Wel kan er nog een lange tijd een wat roze of rode plek achterblijven. Bij mensen met een huid met veel pigment kan er tijdelijk een witte of juist donkere plek te zien zijn.

En de behandeling? In principe gaat krentenbaard na 1 tot 3 weken vanzelf over. Om dit proces te bespoedigen is het handig antibioticacrème te gebruiken, dat is te verkrijgen op doktersrecept. Wanneer dit onvoldoende effect heeft, of wanneer er heel veel plekken zijn, worden er antibioticapillen voorgeschreven.

meer weten over:
huid, -veroudering -verbranding en zonnen?
waterpokken en vliegen?

Groet, Marjolein Leenarts

Dr Leenarts blog

Lees ook:

Zoek een winkel

• Etos
  • Boots
  • Kring Apotheek
  • Dio

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Huidverzorging tips, kortingen en meer... img-description

Mijn huidadvies