Waterwratjes

waterwratjes

Waterwratjes worden door een virus veroorzaakt en zijn besmettelijk. Bijna ieder kind krijgt er wel eens mee te maken. Vooral de periode van zwemlessen is berucht vanwege het huid-tot-huidcontact. Gelukkig kunnen de wratjes geen kwaad. En het goede nieuws is dat ze altijd vanzelf weer weggaan. Hoe ontstaan waterwratjes? En moet je waterwratjes behandelen?

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over waterwratjes

Tips bij waterwratjes

• Kinderen met eczeem hebben vaak veel last waterwratjes. Het is verstandig de huisarts te bezoeken voor goede adviezen over de behandeling van eczeem.
  • Heeft je kind niet echt last van de wratjes, wacht dan gewoon af. Ze gaan na verloop van tijd vanzelf weg.
  • Probeer te voorkomen dat je kind aan de waterwratjes gaat krabben. De kans bestaat namelijk dat een wratje opengaat. Hierdoor kan het virus zich verspreiden waardoor er nog meer wratjes ontstaan. Ook kan het krabben littekens veroorzaken.
  • Een open wratje dat niet bedekt wordt door kleding, kun je afplakken met een pleister. Zo voorkom je verdere verspreiding.

“De zwemlesperiode is ‘berucht’ om waterwratjes; kinderen zitten dan vaak schouder aan schouder aan de rand van het zwembad. Door dit huid-huidcontact is er blootstelling aan het virus.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts ontwikkelt ook huidproducten, zoals:

• Packshot Drs Leenarts Droge Huid Zalf tube 100ml en pot 100ml
    Droge Huid zalf
    Een vette zalf op vaselinebasis, met vitamine E en abrikozenpitolie. Verzorgt de schrale, schilferende huid.
    100 ml pot | 100 ml tube
    (43)
  • Packshot Drs Leenarts Babybillen Zalf pot 100ml en tube 50ml
    Babybillen zalf
    Met maar liefst 25% zinkoxide beschermt, verzorgt en verzacht deze parfumvrije Babybillen zalf de tere babyhuid.
    v.a. 7,45
    (19)
  • Packshot Drs Leenarts Extra vettende Badolie flacon 100ml
    Badolie
    Een zeep- en parfumvrije, extra vettende Badolie met verzorgende soya- en olijfolie. Reinigt en verzacht de huid in bad – of onder de douche.
    200 ml | 100 ml
    v.a. 8,95
    (19)

Veelgestelde vragen over waterwratjes

Ik adviseer om niets te doen aan die wratjes. Gewoon afwachten. Wanneer je wratjes actief behandelt, is er kans dat er littekens ontstaan. Waterwratjes uitdrukken of uitknijpen is ook niet verstandig omdat het virus zich dan kan verspreiden.

Waterwratjes behandelen doen dermatologen dus ook eigenlijk nooit. Behalve wanneer er een wratje op het ooglid zit en het oog daardoor niet goed open kan.
Ja, waterwratjes zijn besmettelijk. Het virus wordt door huid-huidcontact overgedragen, maar ook door contact met besmette voorwerpen zoals speelgoed of handdoeken. Net zoals bij ‘gewone’ wratjes krijgt niet ieder kind waterwratjes. Kinderen met eczeem zijn vatbaarder voor het virus.
Ja, je kind mag gewoon zwemmen met waterwratjes. Open wratjes kan je eventueel afplakken met een waterdichte pleister.
Als waterwratjes ontstoken zijn en je kind heeft hier last van, dan zou je naar de huisarts kunnen gaan. Er kan dan antibioticazalf worden voorgeschreven. Vaak is het wel zo dat er wat roodheid is rondom het wratje, net voordat het weggaat.
Waterwratjes worden veroorzaakt door een virus, en dat virus gaat niet weg door bovenstaande behandelingen. Wel kan het wratje wat indrogen door zinkzalf of betadinezalf.
Nee, waterwratjes tijdens de zwangerschap zijn niet schadelijk.