Baby acne

Een gaaf babyhuidje. We zeggen het vaak, maar in de praktijk is een babyhuidje doorgaans helemaal niet zo gaaf. Het is heel gebruikelijk dat je baby de eerste maanden na de geboorte pukkeltjes en puistjes krijgt, meestal in het gezicht. Is het baby acne? Wat is de oorzaak ervan? En hoe moet je baby acne verzorgen? Ik leg het je hieronder allemaal uit!

In het kort

• Tussen nul en acht maanden kan baby acne ontstaan.
  • Je baby krijgt last van puistjes, pukkeltjes en mee-eters in het gezicht.
  • Baby acne geeft geen andere klachten en laat meestal geen littekens achter.
  • Baby acne is niet besmettelijk en gaat doorgaans vanzelf over, waardoor behandeling meestal niet nodig is.
Naar webshop Ken jij de producten van Drs Leenarts al?

Verloop en klachten

Je zou denken dat acne iets is voor pubers, maar inderdaad, ook baby’s kunnen het krijgen. Baby acne ontstaat meestal tussen de nul en acht maanden.

Het lijkt wel alsof elke uitslag met rode pukkeltjes in de volksmond baby acne wordt genoemd. Toch komt echte, officiële Acne neonatorum – oftewel baby acne – bij ‘slechts’ ongeveer twintig procent van de baby’s voor. Het kenmerkt zich voornamelijk door de aanwezigheid van mee-eters, puistjes en rode pukkeltjes, meestal alleen op het gezichtje van je baby.

Oorzaak baby acne

Wat de oorzaak is van acne bij baby’s, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk wordt de activiteit van de talgkliertjes gestimuleerd door het (mannelijk) hormoon van de moeder. Jongetjes hebben er iets vaker last van dan meisjes.

Naast Acne neonatorum, zijn er nog twee andere vormen van baby acne, die ik hieronder beschrijf. Door sommige dermatologen worden deze vormen als een hele andere huidaandoening beschouwd, weer anderen vinden het gewoon een variant van de ‘echte’ baby acne. Hoe dan ook, naar mijn mening horen ze zeker op deze adviespagina thuis.

Erythema toxicum neonatorum

Erythema toxicum neonatorum is een huidaandoening die echt heel vaak voorkomt (bij ongeveer de helft van alle pasgeborenen). Enkele dagen na de geboorte ontstaan er rode vlekjes waar een wit-geel puistje op komt. Het lijken wel vlooienbeetjes. Ze kunnen voorkomen in het gezicht, op de romp, armen en benen, maar zitten nooit op de voetzolen of handpalmen.

De oorzaak van deze huidaandoening is nog niet duidelijk. De rode vlekjes en wit-gele puistjes verdwijnen doorgaans vanzelf na enkele dagen en veroorzaken geen andere klachten. Het verschil met ‘echte’ baby acne is dat deze uitslag heel snel weer weggaat, en er ook nooit mee-eters zijn te zien.

Neonatale cephale pustulose

Neonatale cephale pustulose is een huidaandoening waarbij er puistjes en pukkeltjes ontstaan in het gezicht en op de hoofdhuid, één tot drie weken na de geboorte. De oorzaak van deze huidaandoening ligt waarschijnlijk bij een gist, genaamd Malassezia furfur. Deze gist heeft iedereen op de huid, maar geeft niet altijd problemen.

Neonatale cephale pustulose is een onschuldige huiduitslag die ontzettend vaak voorkomt en vanzelf overgaat, maar dit kan wel een aantal weken of maanden duren.

Hoe herken ik het?

Baby acne is te herkennen aan puistjes, pukkeltjes en mee-eters. Ze zijn wisselend aanwezig; de acne komt en gaat, over een langere tijd. De puistjes, pukkeltjes en mee-eters komen voornamelijk voor in het gezicht van de baby, met name op de wangen. In sommige gevallen zelfs op de schouders en romp. Juist de mee-eters zijn kenmerkend voor échte baby acne. Hiermee onderscheidt baby acne zich van de hierboven beschreven huidaandoening Neonatale cephale pustulose.

Naast de pukkeltjes van baby acne, kan je baby ook andere huiduitslag krijgen. Bijvoorbeeld door de huidaandoening eczeem, of door klassieke kinderziektes.

Naar webshop Ken jij de producten van Drs Leenarts al?

Baby acne behandelen

Al die pukkeltjes op de wangen of het lijfje van je baby, dat vinden veel ouders geen leuk gezicht. Helaas kan je niets tegen baby acne doen. Gelukkig zijn de hierboven beschreven huidaandoeningen onschuldig. Het is dan ook lang niet altijd nodig om baby acne te behandelen. Over het algemeen gaat het na enkele (een tot drie) maanden vanzelf over, en laat het ook geen littekens achter.

Wanneer het toch niet vanzelf overgaat, wanneer je het wel heel lang vindt duren of wanneer je kindje erg veel pukkeltjes heeft en je je zorgen maakt, kan je naar de huisarts gaan of dit bespreken op het consultatiebureau. Een arts kan lokale middelen (crèmes) voorschrijven die je plaatselijk op de huid smeert.

Ook bij ernstige vormen is het raadzaam de huisarts of een dermatoloog te bezoeken, want dan kan een medicijnbehandeling wél nodig zijn om littekens te voorkomen.

En wanneer je baby naast de huiduitslag ook ziek is, of wanneer de huiduitslag abnormaal lijkt, is het verstandig naar de huisarts te gaan. Gele korsten om de neus en mond kunnen wijzen op op krentenbaard. Heeft je kindje met vocht gevulde blaasjes van verschillende grootte, dan kan het gaan om een klassieke kinderziekte, zoals de zesde ziekte of waterpokken.

Mijn tips

Tip 1

Druk de puistjes niet uit! Dit kan de huid alleen maar onnodig beschadigen en het is daarnaast ook pijnlijk voor je baby.

Tip 2

Gebruik geen anti-acne producten voor je baby’s huid om de baby acne te behandelen. Deze zijn te agressief voor de tere babyhuid en het kan de kans op contactallergie alleen maar vergroten.

Tip 3

De babyhuid is een kwetsbare huid. De huidcellen zitten minder dicht op elkaar dan bij volwassenen het geval is, de babyhuid staat dus meer ‘open’. Gebruik voor je baby daarom altijd huidproducten die vrij zijn van parfum en allergenen, om contactallergie te voorkomen. Bijvoorbeeld de Drs Leenarts huidverzorging.

Neem contact op Heb je nog een vraag over dit onderwerp? Mail ons

Veelgestelde vragen

Laat baby acne littekens achter?

Nee, baby acne geneest doorgaans zonder klachten en laat geen littekens achter.

Is baby acne besmettelijk?

Nee, baby acne is niet besmettelijk.

Doet baby acne pijn?

Nee, je baby heeft gelukkig nergens last van.

Hoe lang duurt baby acne?

Baby acne kan na enkele maanden vanzelf overgaan. Als dit niet het geval is, kan je naar de dokter gaan. Die zal dan middelen voorschrijven die je plaatselijk op de huid kan aanbrengen.

Moet ik speciale acne verzorgingsproducten voor mijn baby gebruiken?

Nee, in bijna alle gevallen gaat baby acne vanzelf over. Het is niet verstandig om acne producten voor je baby te gebruiken. Deze zijn vaak te agressief voor de tere babyhuid.

Kan baby acne door flesvoeding komen?

Baby acne kan tussen de nul en acht maanden ontstaan. Het kan dus zomaar dat de puistjes zich aandienen net op het moment dat je bent overgegaan op flesvoeding. De link tussen baby acne en flesvoeding lijkt dan makkelijk gelegd. Echter is er geen relatie tussen baby acne en voeding. Ook borstvoeding lijkt geen verband te hebben met het ontstaan van baby acne.

Kan baby acne duiden op koemelkallergie?

Nee, er is geen relatie tussen baby acne en koemelkallergie.

Baby acne of eczeem, hoe herken ik het verschil?

Bij baby acne ontstaan er pukkeltjes, puistjes en mee-eters. Bij eczeem is de huid droog, met rode schilferende plekken en soms bultjes en blaasjes. Ook jeukt eczeem vaak.