Baby acne

Baby- kinderhuid
Baby acne

Is je baby geboren – natuurlijk de allermooiste – heeft-ie pukkeltjes. Wat is er gebeurd met dat gave babyhuidje? In de praktijk is een babyhuidje vaak helemaal niet zo gaaf. Het is dan ook heel gebruikelijk dat je baby de eerste maanden na de geboorte pukkeltjes en puistjes krijgt: baby acne. Wat is de oorzaak ervan? En hoe moet je baby acne verzorgen? Ik geef advies.

Drs Leenarts over baby acne

In het kort

• Tussen nul en acht maanden kan je baby in het gezicht acne krijgen.
  • Je baby krijgt last van puistjes, pukkeltjes en mee-eters in het gezicht.
  • De baby acne geeft geen andere klachten en laat meestal geen littekens achter.
  • Deze acne is niet besmettelijk en gaat doorgaans vanzelf over, waardoor behandeling meestal niet nodig is. Ik deel baby acne tips, waar je vast iets aan hebt.

Oorzaak

Je zou denken dat acne iets is voor pubers, maar inderdaad, ook baby’s kunnen het krijgen. Acne bij baby’s ontstaat meestal tussen de nul en acht maanden.

Wat de oorzaak is van deze acne, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk wordt de activiteit van de talgkliertjes gestimuleerd door het (mannelijk) hormoon van de moeder. Jongetjes hebben er iets vaker last van dan meisjes.

Soorten baby acne

Het lijkt wel alsof elke uitslag met rode pukkeltjes in de volksmond baby acne wordt genoemd. Toch komt echte, officiële Acne neonatorum – oftewel baby acne – bij ‘slechts’ ongeveer twintig procent van de baby’s voor. Het kenmerkt zich voornamelijk door de aanwezigheid van mee-eters, puistjes en rode pukkeltjes, meestal alleen op het gezichtje van je baby.

Naast Acne neonatorum, zijn er nog twee andere vormen van acne, die ik hieronder beschrijf. Door sommige dermatologen worden deze vormen als een heel andere huidaandoening beschouwd, weer anderen vinden het gewoon een variant van de ‘echte’ baby acne. Hoe dan ook, naar mijn mening horen ze zeker op deze adviespagina thuis.

Neonatale cephale pustulose

Neonatale cephale pustulose – ook bekend als Neonatale acne of gistpuistjes – is een huidaandoening waarbij er puistjes en pukkeltjes ontstaan in het gezicht en op de hoofdhuid, één tot drie weken na de geboorte. De oorzaak van deze huidaandoening ligt waarschijnlijk bij een gist, genaamd Malassezia furfur. Deze gist heeft iedereen op de huid, maar geeft niet altijd problemen.

Neonatale cephale pustulose is een onschuldige huiduitslag die ontzettend vaak voorkomt en vanzelf overgaat, maar dit kan wel een aantal weken of maanden duren.

Erythema toxicum neonatorum

Erythema toxicum neonatorum is een huidaandoening die echt heel vaak voorkomt (bij ongeveer de helft van alle pasgeborenen). Enkele dagen na de geboorte ontstaan er rode vlekjes waar een wit-geel puistje op komt. Het lijken wel vlooienbeetjes. Ze kunnen voorkomen in het gezicht, op de romp, armen en benen, maar zitten nooit op de voetzolen of handpalmen.

De oorzaak van deze huidaandoening is nog niet duidelijk. De rode vlekjes en wit-gele puistjes verdwijnen doorgaans vanzelf na enkele dagen en veroorzaken geen andere klachten. Het verschil met ‘echte’ baby acne is dat deze uitslag heel snel weer weggaat en er ook nooit mee-eters zijn te zien.

Hoe herken ik baby acne?

Acne bij baby’s is te herkennen aan puistjes, pukkeltjes en mee-eters. Ze zijn wisselend aanwezig: de acne komt en gaat, over een langere tijd. De puistjes, pukkeltjes en mee-eters komen voornamelijk voor in het gezicht van de baby, met name op de wangen. In sommige gevallen ook op de schouders en romp. Juist de mee-eters zijn kenmerkend voor échte baby acne. Hiermee onderscheidt de acne zich van de huidaandoening Neonatale cephale pustulose.

Naast de pukkeltjes van de acne, kan je baby ook andere huiduitslag krijgen. Bijvoorbeeld door de huidaandoening eczeem, of door klassieke kinderziektes.

Behandelen

Al die pukkeltjes op de wangen of het lijfje van je baby, dat vinden veel ouders geen leuk gezicht. Gelukkig zijn de hierboven beschreven huidaandoeningen onschuldig en heb je iets aan de baby acne tips. Het is dan ook lang niet altijd nodig om de acne te behandelen. Over het algemeen gaat het na enkele (een tot drie) maanden vanzelf over, en laat het ook meestal geen littekens achter.

Tips voor als bij je baby de acne niet vanzelf overgaat

Wanneer de acne toch niet vanzelf overgaat, wanneer je het wel heel lang vindt duren of wanneer je kindje erg veel pukkeltjes heeft en je je zorgen maakt, kan je naar de huisarts gaan of dit bespreken op het consultatiebureau. Een arts kan lokale middelen (crèmes) voorschrijven die je plaatselijk op de huid smeert.

Ook bij ernstige vormen is het raadzaam de huisarts of een dermatoloog te bezoeken, want dan kan een medicijnbehandeling wél nodig zijn om littekens te voorkomen.

En wanneer je baby naast de huiduitslag ook ziek is, of wanneer de huiduitslag abnormaal lijkt, is het verstandig naar de huisarts te gaan. Gele korsten om de neus en mond kunnen wijzen op op krentenbaard. Heeft je kindje met vocht gevulde blaasjes van verschillende grootte, dan kan het gaan om een klassieke kinderziekte, zoals de zesde ziekte of waterpokken.

Tips voor baby acne

• Laat de huid met rust en druk de puistjes niet uit. Dit kan de huid alleen maar onnodig beschadigen en het is pijnlijk voor je baby.
  • De babyhuid is een kwetsbare huid. De huidcellen zitten minder dicht op elkaar dan bij volwassenen het geval is, de babyhuid staat dus meer ‘open’. Gebruik voor je baby daarom altijd huidproducten die vrij zijn van parfum en allergenen, bijvoorbeeld Drs Leenarts huidverzorging.
Niet elk pukkeltje of vlekje bij een pasgeborene is baby acne.

Veelgestelde vragen bij baby acne

Laat baby acne littekens achter?

Nee, het geneest doorgaans zonder klachten en laat ook meestal geen littekens achter.

Is baby acne besmettelijk?

Nee, het is niet besmettelijk.

Doet de acne pijn?

Nee, je baby heeft gelukkig nergens last van.

Hoe lang duurt baby acne?

De acne kan na enkele maanden vanzelf overgaan. Als dit niet het geval is, kun je naar de dokter gaan. Die zal dan middelen voorschrijven die je plaatselijk op de huid kan aanbrengen.

Moet ik speciale acne verzorgingsproducten voor mijn baby gebruiken?

Nee, in bijna alle gevallen gaat de acne vanzelf over. Smeer nooit anti-acne producten op de tere babyhuid.

Kan baby acne door flesvoeding komen?

De acne kan tussen de nul en acht maanden ontstaan. Het kan dus zomaar dat de puistjes zich aandienen net op het moment dat je bent overgegaan op flesvoeding. De link tussen acne en flesvoeding lijkt dan makkelijk gelegd. Echter is er geen relatie tussen acne bij baby’s en voeding. Ook borstvoeding lijkt geen verband te hebben met het ontstaan van acne bij baby’s.

Kan de baby acne duiden op koemelkallergie?

Nee, er is geen relatie tussen de acne en koemelkallergie.

Baby acne of eczeem, hoe herken ik het? Wat is het verschil?

Bij acne ontstaan er pukkeltjes, puistjes en mee-eters. Bij eczeem is de huid droog, met rode schilferende plekken en soms bultjes en blaasjes. Ook jeukt eczeem vaak.

Waar komt baby acne vandaan?

De oorzaak is tot heden nog niet precies bekend. Men schat dat het kan ontstaan door (androgene) hormonen die nog afkomstig zijn van de mama of van de baby zelf.

Vrouw met acne op haar gezicht

Acne

Acne is een van de bekendste huidaandoeningen en komt vaak voor. Meestal tijdens de puberteit, maar je kunt er ook op oudere leeftijd last van hebben. Het belangrijkste is om niet aan de puistjes te zitten. Meer tips lees je hier.
berg hoofdhuid baby

Berg

Berg bij baby’s ziet er niet zo fris uit, maar is onschuldig. Hoe verwijder je berg? Lees meer.
huid allergie en een allergie test op rug

Huidallergie

Jarenlang kun je zonder problemen een crème gebruiken en dan ineens een allergische reactie krijgen. We spreken dan van een huidallergie. Ik leg je uit wat je kunt doen als je een allergische reactie van de huid hebt.