Krentenbaard

krentenbaard

Krentenbaard. De naam maakt dat je deze besmettelijke infectieziekte vrij makkelijk kan herkennen. Er ontstaan namelijk wondjes rondom de neus en mond, de baardstreek dus. Soms bloederig, soms honinggeel. Maar… de plekjes kunnen ook ergens anders op het lichaam zitten. Hoe krijg je krentenbaard en wat te doen bij krentenbaard? Als dermatoloog vertel ik je er alles over.

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts over krentenbaard

Tips bij krentenbaard

• Denk je dat je kleine krentenbaard heeft, breng dan altijd een bezoek aan de huisarts.
  • Wees alert op besmetting.
  • Gebruik een antibiotica crème.
  • Om te voorkomen dat je kind wondjes openkrabt, kan je de nageltjes kort houden of handschoentjes aantrekken.

“Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen kunnen met krentenbaard te maken krijgen. Want ook als je krentenbaard een keer eerder hebt gehad, kun je het nogmaals krijgen. Het verloop is eigenlijk vaak hetzelfde als bij kinderen.”

Marjolein Leenarts, dermatoloog

Drs Leenarts ontwikkelt ook huidproducten, zoals:

• Packshot Drs Leenarts Suncare SPF50 tube 100ml
    Suncare SPF50
    Suncare SPF50 beschikt over zonbeschermingsfactor 50. Voor diegene die op zoek is naar nog hogere zonbescherming.
    v.a. 14,95
    (5)
  • Packshot Drs Leenarts Lipcare+ lipstick
    Lipcare+
    Een verzorgende, vette lippenbalsem voor droge en gebarsten lippen. Met macadamia olie en vitamine E.
    4,8 gr
    (19)
  • Packshot Drs Leenarts Handboek over de huid 0-4 jr
    Handboek over de huid 0-4jr
    Voor iedere ouder of professional schreef Marjolein Leenarts dit handboek over baby- en kinderhuid.
    111 pagina’s

Veelgestelde vragen over krentenbaard

Sommige mensen dragen de krentenbaardbacterie bij zich zonder zelf ziek te zijn. Verspreiding van deze bacterie kan door niezen of hoesten. Ook kun je de bacterie krijgen door direct contact of via speelgoed, handdoeken en kleding. Wanneer de blaasjes ingedroogd zijn, is het niet meer besmettelijk.
In principe wel. De meeste kinderen voelen zich namelijk helemaal niet ziek, ook al zien ze er erg zielig uit. Je hoeft je kind ook niet thuis te houden om verspreiding te voorkomen. Iemand kan namelijk al besmettelijk zijn voordat de verschijnselen zich voordoen.

Toch vinden sommige ouders en schoolbegeleiders het wel prettig als een kind wordt thuis gehouden totdat er een behandeling is gestart of totdat de blaasjes zijn ingedroogd.
De infectieziekte is niet gevaarlijk voor je baby. Wel is het aan te raden om te proberen infectie te vermijden. Maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts.
Met krentenbaard zwemmen is niet zo’n goed idee wanneer de wondjes nog niet zijn ingedroogd.
Krentenbaard duurt ongeveer één tot drie weken.
Als je kindje blaasjes op of rondom de mond krijgt, dan is het niet gek dat je twijfelt over wat dit precies is. Bij krentenbaard kunnen blaasjes ontstaan, maar ook bij de hand-, voet- en mondziekte kunnen ze ontstaan, en ook als je kind voor de allereerste keer ooit een koortslip krijgt.

Typisch is dat er bij de hand-, voet- en mondziekte na een aantal dagen ook blaasjes op de handen en soms ook op de voeten te zien zijn. Verder is het zo dat de blaasjes bij een koortslip veel pijnlijker zijn dan bij krentenbaard.
Zinkzalf droogt de wondjes mogelijk iets sneller in, maar is niet echt een behandeling bij krentenbaard. Daar is toch een medicijn voor nodig.