Krentenbaard

Krentenbaard. De naam maakt dat je deze besmettelijke infectieziekte vrij makkelijk kan herkennen. Er ontstaan namelijk wondjes rondom de neus en mond, de baardstreek dus. Soms bloederig, soms honinggeel. Maar… de plekjes kunnen ook ergens anders op het lichaam zitten. Hoe krijg je krentenbaard en wat te doen bij krentenbaard? Als dermatoloog vertel ik je er alles over.

Wat is krentenbaard?

• Krentenbaard is razend besmettelijk.
  • Typisch is dat er wondjes ontstaan die niet echt pijnlijk zijn. Ze zitten vaak rondom de neus en mond, maar kunnen ook ergens anders op het lichaam voorkomen.
  • Om het verloop van deze infectieziekte te bespoedigen, is het handig antibioticacrème te gebruiken.
  • De plekjes genezen helemaal, in principe houd je er geen littekens aan over.

Verloop en klachten

Krentenbaard of kinderzeer is een infectieziekte die bij kinderen veel voorkomt. De medische naam is impetigo. Boosdoener is een bacterie: meestal de Staphylococcus Aureus en in sommige gevallen de Streptococcus Pyogenes.

Krentenbaard besmettelijk

Deze infectieziekte is razend besmettelijk. Krentenbaard is zelfs de meest voorkomende bacteriële infectie van de huid op kinderleeftijd. Zodra de blaasjes zijn ingedroogd of twee dagen na het starten met antibiotica, is je kindje niet meer besmettelijk.

De verspreiding van de krentenbaardbacterie gaat via niezen of hoesten, of door direct contact. Maar ook via speelgoed, handdoeken en kleding. Probleem is dat iemand deze bacterie bij zich kan dragen zonder zelf ziek te zijn. Je hebt dus niet door dat je besmettelijk bent.

Hoe begint krentenbaard

Ongeveer één tot drie dagen na de besmetting met de bacterie, ontstaan er huidafwijkingen. Er ontstaan wondjes die niet pijnlijk zijn maar moeilijk genezen. Ze zitten vaak rondom de neus en mond, maar kunnen ook elders op het lichaam ontstaan. De wondjes hebben vaak honinggele, soms bloederige korstjes.

Littekens

Omdat deze vervelende infectie alleen op de oppervlakte van de huid zit, houd je er in principe geen littekens aan over. Zelfs als er blaren zijn ontstaan, genezen de plekjes helemaal. Wel kan er nog een lange tijd een roze of rode plek achterblijven. Bij mensen met een huid met veel pigment kan er tijdelijk een lichte of juist donkere plek te zien zijn.

Krentenbaard bij volwassenen

Ook volwassenen kunnen met krentenbaard te maken krijgen. Want ook als je krentenbaard een keer eerder hebt gehad, kun je nogmaals krentenbaard krijgen. Het verloop is eigenlijk vaak hetzelfde als bij kinderen.

Krentenbaard en zwanger

Ben je zwanger en heeft je kind of iemand in je omgeving krentenbaard? Dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Want de infectieziekte is niet gevaarlijk voor je baby. Wel is het aan te raden om te proberen infectie te vermijden. Nauw contact en van hetzelfde bestek eten bijvoorbeeld, kan je beter niet doen. Maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts.

Krentenbaard

Hoe ziet krentenbaard eruit

Krentenbaard herkennen is soms makkelijk en soms lastig. Het kan er namelijk heel verschillend uitzien. Soms is er sprake van bloederige korstjes, soms van honinggele korstjes. Ook kunnen er blaren ontstaan.

Bij ‘klassieke’ krentenbaard zijn er wondjes met honinggele korstjes in het gezicht: rond de neus en de mond. Vandaar dus de naam krentenbaard. Maar, let op, de plekjes kunnen in principe over het hele lichaam zitten.

Ook bestaat er krentenbaard met blaarvorming. De blaren zijn zo kwetsbaar dat ze meteen kapot gaan. Meestal zie je dus geen blaren, maar oppervlakkige schaafwondjes.

Bezoek onze webshop Ken jij de producten van Drs Leenarts al?

Behandeling krentenbaard

In principe gaat krentenbaard na één tot drie weken vanzelf over. Om dit proces te bespoedigen, is het handig antibioticacrème te gebruiken. Deze crème is op doktersrecept verkrijgbaar.

Wanneer zo’n antibioticacrème onvoldoende effect heeft, of wanneer er heel veel plekken zijn, worden er antibioticapillen of een antibioticadrank voorgeschreven. Wanneer krentenbaard met blaarvorming gepaard gaat, is het verstandig naar de huisarts te gaan voor behandeling met antibioticacrème.

Altijd even met je kind naar de huisarts

Denk je dat je kleine krentenbaard heeft, breng dan altijd een bezoek aan de huisarts. Bij kleine kinderen kan een krentenbaardinfectie namelijk overgaan in het zogenaamde Staphylococcen Scalded Skin Syndrome (SSSS). Dit is een zeer uitgebreide vorm van krentenbaard met blaarvorming en loslating van de bovenste laag van de huid.

Mijn tips

Tip 1

Tip 2

Wees alert op besmetting.

Tip 3

Gebruik een antibioticacrème.

Tip 4

Om te voorkomen dat je kind wondjes openkrabt, kan je de nageltjes kort houden of handschoentjes aantrekken.

Neem contact op Heb je nog een vraag over dit onderwerp? Mail ons

Veelgestelde vragen

Hoe verspreidt de bacterie zich?

Sommige mensen dragen de krentenbaardbacterie bij zich zonder zelf ziek te zijn. Verspreiding van deze bacterie kan door niezen of hoesten. Ook kun je de bacterie krijgen door direct contact of via speelgoed, handdoeken en kleding. Wanneer de blaasjes ingedroogd zijn, is het niet meer besmettelijk.

Mag mijn kind met krentenbaard naar school of het kinderdagverblijf?

In principe wel. De meeste kinderen voelen zich namelijk helemaal niet ziek, ook al zien ze er erg zielig uit. Je hoeft je kind ook niet thuis te houden om verspreiding te voorkomen. Iemand kan namelijk al besmettelijk zijn voordat de verschijnselen zich voordoen.

Toch vinden sommige ouders en schoolbegeleiders het wel prettig als een kind wordt thuis gehouden totdat er een behandeling is gestart of totdat de blaasjes zijn ingedroogd.

Is krentenbaard gevaarlijk voor zwangeren?

De infectieziekte is niet gevaarlijk voor je baby. Wel is het aan te raden om te proberen infectie te vermijden. Maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts.

Mag je zwemmen met krentenbaard?

Met krentenbaard zwemmen is niet zo’n goed idee wanneer de wondjes nog niet zijn ingedroogd.

Hoe lang duurt krentenbaard?

Krentenbaard duurt ongeveer één tot drie weken.

Heeft mijn kindje een koortslip of krentenbaard?

Als je kindje blaasjes op of rondom de mond krijgt, dan is het niet gek dat je twijfelt over wat dit precies is. Bij krentenbaard kunnen blaasjes ontstaan. Maar ook bij de hand-, voet- en mondziekte kunnen ze ontstaan, en ook als je kind voor de allereerste keer ooit een koortslip krijgt.

Typisch is dat er bij de hand-, voet- en mondziekte na een aantal dagen ook blaasjes op de handen en soms ook op de voeten te zien zijn. Verder is het zo dat de blaasjes bij een koortslip veel pijnlijker zijn dan bij krentenbaard.

Helpt zinkzalf bij krentenbaard?

Zinkzalf droogt de wondjes mogelijk iets sneller in, maar is niet echt een behandeling bij krentenbaard. Daar is toch een medicijn voor nodig.