Hand, voet & mondziekte

Mond, voet, hand … Mond, hand, voet … Hand, mond, voet … De volgorde onthouden is misschien lastig, maar we weten allemaal meteen waar het om gaat; de hand, voet- en mondziekte. Een infectieziekte die je herkent aan pijnlijke blaasjes in de mond, op de handen en op de voeten. Besmettelijk, maar meestal gelukkig onschuldig.

Hand-, voet- en mondziekte in het kort

• Hand-, voet- en mondziekte herken je aan pijnlijke, rood omrande blaasjes op handen, voeten en in de mond.
  • Deze besmettelijke ziekte komt vooral voor bij kinderen onder de tien jaar en verloopt bijna altijd onschuldig.
  • Hand-, voet- en mondziekte is niet gevaarlijk niet gevaarlijk voor zwangerschap.
  • Hoewel de naam het doet vermoeden, is deze ziekte niét hetzelfde als mond- en klauwzeer.

Verloop en klachten

De hand-, voet- en mondziekte is een virusinfectie die vooral voorkomt bij kinderen onder de tien jaar. Maar ook volwassenen kunnen het krijgen. De infectie is enorm besmettelijk. Besmetting gaat via de lucht, bijvoorbeeld door hoesten. Boosdoener is het virus Humaan Enterovirus HEV-A. Raak je besmet, dan duurt het meestal drie tot zes dagen voordat je ziek wordt.

Meestal verloopt de ziekte zonder – of met hele lichte – klachten. Soms is je kindje van tevoren niet helemaal lekker. Denk aan buikpijn, misselijk, braken, keelpijn en lichte koorts … Het zijn symptomen die soms voorafgaan aan de huidverschijnselen.

Want naast eventuele lichte klachten, ontstaan er in de mond een soort kleine blaasjes. Ze zijn twee tot vijf millimeter groot. De blaasjes gaan snel stuk, waardoor er ‘aftachtige’ plekjes overblijven. Vaak zijn die pijnlijk. Hierna ontstaan er blaasjes op de handen en soms ook op voeten; vaak aan de binnenkant of zijkant. Eén op de drie kinderen krijgt ook uitslag op de billen in de vorm van kleine rode bultjes.

Hoe herken ik het?

De hand-, voet- en mondziekte herken je aan rood omrande blaasjes op de handen, voeten en in de mond. De blaasjes beginnen als een rood vlekje en worden later echte blaasjes.

Goed om te weten is dat de hand-, voet- en mondziekte niét hetzelfde is als mond- en klauwzeer. Mond- en klauwzeer komt alleen voor bij dieren en wordt veroorzaakt door een ander virus. Verder kan je de vlekjes en blaasjes van de hand-, voet- en mondziekte al snel verwarren met waterpokken. Het verschil tussen deze twee zit hem vooral in de locatie van de blaasjes.

Bezoek onze webshop Ken jij de producten van Drs Leenarts al?

Hand-, voet- en mondziekte behandeling

Hand-, voet- en mondziekte gaat binnen één tot twee weken vanzelf over. Bij de meeste kinderen verdwijnen de blaasjes vanzelf zonder dat er een litteken overblijft. Hoewel behandeling dus eigenlijk niet nodig is, geef ik hieronder wel een paar tips zodat je het wat aangenamer kan maken voor je kindje.

Mijn tips

Tip 1

De blaasjes in de mond kunnen vrij pijnlijk zijn, waardoor je kindje misschien liever niet eet en drinkt. Toch belangrijk om te zorgen dat je kindje voldoende binnenkrijgt, dus wees hier alert op.

Tip 2

Wil je kindje echt niet drinken of niet eten, dan kun je de huisarts vragen om een verdovende zalf: lidocaïne orale gel. Deze gel zorgt voor een tijdelijke verdoving van de huid/slijmvlies.

Tip 3

Maak speelgoed dat je kindje in de mond neemt elke dag schoon. Zo voorkom je dat er infecties ontstaan. Het schoonmaken kan met gewone schoonmaakmiddelen.

Tip 4

Wanneer je kindje hoge koorts heeft en suf wordt, waarschuw dan direct je huisarts.

Neem contact op Heb je nog een vraag over dit onderwerp? Mail ons

Veelgestelde vragen

Is hand-, voet- en mondziekte hetzelfde als mond en klauwzeer?

Nee, mond en klauwzeer komt alleen bij dieren voor. Het wordt veroorzaakt door een ander virus.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor baby’s?

Baby’s tot tien dagen oud hebben niet voldoende afweer en hebben dus meer kans op een ernstiger beloop. Wel is het zo dat wanneer de moeder antistoffen heeft, het kind ook voldoende beschermd wordt. Krijgt je kindje hoge koorts krijgt en/of wordt hij of zij suf, waarschuw dan direct je huisarts.

Mag mijn kind met hand-, voet- en mondziekte naar school of het kinderdagverblijf?

Wanneer je kindje zich goed voelt, is naar school of het kinderdagverblijf gaan geen probleem. Deze virusziekte is al besmettelijk nog vóórdat er klachten zijn, verdere verspreiding een halt toe roepen voorkom je er niet mee.

Is hand-, voet- en mondziekte gevaarlijk voor zwangeren?

Nee, als je verder gezond bent is de infectie in principe niet gevaarlijk. Slechts in zeldzame gevallen zorgt de ziekte voor problemen tijdens de zwangerschap. In het eerste trimester is er een licht verhoogde kans op een miskraam. Ben je zwanger en twijfel je? Neem dan contact op met je huisarts.

Heeft mijn kind hand-, voet- en mondziekte of waterpokken?

Bij beide virusinfecties krijgt je kind blaasjes. Het verschil tussen deze twee infecties herken je vooral aan de locatie van de blaasjes. Zie je een blaasje op de hoofdhuid? Dan weet je zeker dat het om waterpokken gaat!

Hoe vaak kun je hand-, voet- en mondziekte krijgen?

Helaas is het niet zo dat als je ooit hand- voet- en mondziekte hebt gehad, je beschermd bent voor de rest van je leven. Dus je kan deze aandoening voor een tweede keer krijgen.

Bestaat er zalf voor de hand-, voet- en mondziekte?

Er bestaat geen zalf die helpt tegen de hand-, voet- en mondziekte. Wel kan je de blaasjes eerder laten indrogen met mijn Verkoelende lotion.