Pak ze, die teken!

Sinds kort ben ik in de weekenden veel in een duingebied te bekennen met mijn gezinnetje. En daar zitten enorm veel teken! Wat moet je doen? en hoe zien ze eruit?

Elke dag worden de kindjes uitgebreid gecheckt, want deze kleine beestjes kunnen overal zitten. Ze hebben wel een paar favoriete plekjes: liezen, knieholtes, oksels, billetjes, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek.

Hoe verwijder je een teek op de juiste manier?

Vergeet alle tips als tegen de klok in draaien, of juist mee. Pak met een pincet voorzichtig de teek beet en trek langzaam aan de teek. Probeer niet te knijpen, maar hou gewoon lang genoeg vol tot de teek loskomt.

Vrij snel na een tekenbeet kan er een rode vlek ontstaan, net zoals bij een muggenbult. Dit is niets om je zorgen te maken, dit is niet de vlek die bij Lyme/Borrelia infectie hoort.

informatie over tekenbeet, teek op hand

De vlek die een symptoom is van een Lyme infectie ontstaat na 1 tot 3 weken na de steek, is kringvormig en groter dan 5 cm doorsnede. Deze vlek verdwijnt ook spontaan, dus hou de huid goed in de gaten tot ongeveer 3 maanden na de beet.

Als je op Tekenradar.nl een tekenbeet meldt, kan je meedoen aan onderzoek naar tekenbeten en de ziekte van Lyme. Als je aangeeft een recente tekenbeet te hebben, kan je uitgenodigd worden om de teek op te sturen.

Ga voor meer informatie over teken of de Ziekte van Lyme naar Rivm.nl.

Tips voor als je op pad gaat

1. Draag gesloten en huid bedekkende kleding van lichte kleur. Dan is het makkelijk de teken te zien en kunnen ze niet snel tussen alles gaan kruipen.
  2. Laat kinderen een pet of een hoed dragen.
  3. Vermijd zoveel mogelijk dichte begroeiing en struikgewassen.

Naast beschermende kleding moet je uiteraard ook goed smeren met zonnebrand. Lees hier alles over zon en de huid.

Geïnteresseerd over luizen en hoe deze te behandelen? Lees mijn adviespagina over luizen.

Lees ook:

Zoek een winkel

• Etos
  • Boots
  • Kring Apotheek
  • Dio

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Huidverzorging tips, kortingen en meer... img-description

Mijn huidadvies

Veilige en betrouwbare huidinformatie