Hoe verwijder je een teek?

Beestjes en de huid
Hoe verwijder je een teek?

Wandeling door het bos of de duinen gemaakt? Check jezelf, je partner en je kinderen altijd op teken. Heb je er een gespot? Hoe verwijder je de teek dan op de juiste manier? Ik leg het je uit.

Een teek kan overal zitten. Toch hebben deze kleine beestjes een paar favoriete plekjes: liezen, knieholtes, oksels, billen, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek.

Hoe verwijder je een teek op de juiste manier?

Vergeet alle tips als tegen de klok indraaien, of juist mee. Om een teek te verwijderen heb je alleen een pincet nodig. Pak de teek hiermee voorzichtig vast en trek langzaam. Probeer niet te knijpen, maar houd gewoon lang genoeg vol tot de teek loskomt.

Vrij snel na een tekenbeet kan er een rode vlek ontstaan, net zoals bij een muggenbult. Dat is niets om je zorgen over te maken, dit is niet de vlek die bij een Lyme-infectie hoort.

informatie over tekenbeet, teek op hand

De vlek die een symptoom is van een Lyme-infectie ontstaat binnen één tot drie weken na de steek, is kringvormig en groter dan 5 cm doorsnede. Deze vlek verdwijnt spontaan weer, dus houd de huid goed in de gaten tot ongeveer drie maanden na de beet.

Als je op tekenradar.nl een tekenbeet meldt, kan je meedoen aan onderzoek naar tekenbeten en de ziekte van Lyme. Als je aangeeft een recente tekenbeet te hebben, kun je uitgenodigd worden om de teek op te sturen.

Ga voor meer informatie over teken of de ziekte van Lyme naar de website van het RIVM.

Tips voor als je op pad gaat

1. Draag gesloten en huid bedekkende kleding in een lichte kleur. Dan is het makkelijker de teken te zien en kun je beter voorkomen dat ze tussen de kleding en je huid kruipen.
  2. Laat kinderen een pet of een hoed dragen.
  3. Vermijd zoveel mogelijk dichte begroeiing en struikgewassen.
  4. Naast het dragen van beschermende kleding moet je je uiteraard goed insmeren met zonnebrandcrème.

Meer lezen over stekende en bijtende beestjes? Lees mijn huidadvies over de muggenbeet en insectensteek.