Vernix

Baby- kinderhuid
Vernix

De grijs-witte vette laag op de huid van pasgeboren baby’tjes – ziet eruit als witte huidsmeer – is voor veel moeders een bekend fenomeen. De medische naam is vernix caseosa. Wat is de functie van vernix? En moet je het witte laagje nou laten zitten of weghalen?

Drs Leenarts over vernix

In het kort

• In de baarmoeder beschermt vernix de babyhuid.
  • Het grijs-witte laagje bestaat uit dode huidcellen, eiwitten en vet.
  • Na de geboorte mag het laagje best een paar daagjes op de babyhuid blijven zitten.
  • Met een vochtig katoenen washandje kun je teveel aan vernix voorzichtig weghalen uit plooitjes.

Verloop en klachten

Vernix betekent in het Latijn ‘vernis’ en caseosa betekent ‘kaas’. Vernix is de beschermlaag van de babyhuid in de baarmoeder, zodat de huid zich goed kan ontwikkelen en niet verweekt door het vruchtwater. Het wordt gevormd tijdens het derde trimester van de zwangerschap, in week 36.

Witte huidsmeer

Vernix wordt ook wel huidsmeer genoemd, maar dat is het niet echt. Het laagje bestaat onder andere uit dode huidcellen, eiwitten en vet. Toch heet het in de volksmond dus witte huidsmeer, want daar lijkt het natuurlijk erg op.

Vernix laten zitten of weghalen?

Hoeveel vernix huidsmeer een pasgeborene op de huid heeft, kan erg verschillen. De ene baby heeft veel huidsmeer bij de geboorte, de andere baby heeft geen huidsmeer. Bij een vroeggeboorte hebben kinderen überhaupt nog geen vernix. En kinderen die na 42 weken geboren zijn, hebben vaak geen vernix meer over.

Ook de manier van bevallen heeft invloed op de hoeveelheid huidsmeer bij een pasgeboren baby. Kinderen die na een keizersnede ter wereld komen, hebben doorgaans meer vernix dan na een vaginale bevalling het geval is.

Laten zitten of weghalen?

Niet alleen in de buik, maar ook na de bevalling blijkt vernix erg belangrijk. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de functie van deze laag. Zo lijkt het erop dat vernix ook antibacteriële en temperatuurregulerende eigenschappen bezit.

Vernix is een normaal verschijnsel, niet schadelijk en heeft dus zelfs mogelijk een belangrijke functie. Er is dan ook geen noodzaak om vernix meteen weg te halen.

Tips bij vernix

• Laat de vernix gewoon lekker zitten de eerste dagen!
  • In de huidplooitjes blijft vernix vaak wat langer zitten. Het kan dan wat muf gaan ruiken. Deze huidsmeer verwijder je voorzichtig met bijvoorbeeld een vochtig katoenen washandje.
Wanneer een baby met keizersnede ter wereld komt, is er meer kans op vernix.

Veelgestelde vragen over vernix

Hoe lang moet ik de huidsmeer bij mijn baby laten zitten?

Dag vier wordt door velen gezien als de ideale dag voor het eerste babybadje. Dus vernix huidsmeer kun je tot dit moment gerust op de babyhuid laten zitten.

Luieruitslag

Luieruitslag herken je aan de rode vlekken, bultjes of wondjes in de schaamstreek en liezen. Bijna alle kinderen hebben er weleens last van. Ook komt de uitslag voor bij volwassenen met incontinentie. Hoe behandel je het?
kinderziektes

Klassieke kinderziektes

Elk kind krijgt een keer rode vlekjes en koorts: een klassieke kinderziekte. Maar welke van de zes? Qua symptomen lijken ze allemaal op elkaar, met hangerigheid en uitslag. Ik leg uit hoe je kinderziektes herkent.
hand en voet ziekte

Hand- voet- en mondziekte

Je herkent hand-, voet- en mondziekte aan blaasjes in de mond en op de handen en voeten. Ze zijn besmettelijk, maar onschuldig. Hoe behandel je hand-, voet- en mondziekte? Ik geef advies.